Isnin, 12 Januari 2015

MERANCANG SAJA? BUATNYA...?

"...Hari ni sudah hari yang ke-12 dalam tahun 2015.... Dan bulan januari ni perancangan yang dirancang agak banyak jugak untuk sepanjang tahun ni. Tak pasti dan tak yakin perkara-perkara yang dirancang dapat dijalankan ataupun tidak..."

Panggil saja aku, Morazwa.. baharu saja bergraduasi di sebuah universiti pendidikan dalam Malaysia pada September 2014. 

Tiga individu berbeza jumpa aku...

Ada kawan yang suruh aku join perniagaan seakan MLM sebab dia tahu aku baru sahaja tamat pengajian dan tiada pekerjaan tetap. Affiliate Junction...yang guna mykad tu. Satu lagi simkad Tunetalk dan yang terbaru Utoken... 

Dalam ketiga-tiga kerja ni... Utoken adalah satu pelaburan yang besar sebab hasilnya sangat besar, untuk tempoh matang ia mengambil masa selama 4 tahun bermodalkan sebanyak RM1900 untuk satu tapak, yang nak kasi kukuh lagi kena isi 7 tapak yang berjumlah RM13,300...fuhhhhh. 

Yang Affiliate Junction ni kawan aku taknak bagitau aku berapa modal yang diperlukan untuk memulakannya, kalau nak tau kena join dinner diorang yang bapak grand kt KL... what the fcuk?? dinner ni kena bayar kalau nak masuk... adehhh....xleh ke ckp brape modal... orang nk join atau tak..tu terpulang pada individu berkenaan...

Kalau Simkad Tunetalk ni, kawan aku cakap modal RM90 untuk register ahli, banyak gak benefitnya...ok la tu..atleast dia cerita detail.

Aku tak pandai semua itu.
 Jadi, mengapa benda yang aku tak pandai, aku kena join?
 Aku dah tahu kelemahan dan kekuatan aku.
 Mengapa tidak aku fokus pada kekuatan yang aku ada dan yang aku mahukan?
 Mengapa aku PERLU fokus pada kelemahan aku yang memang sukar untuk diselesaikan?



Dalam pada masa yang sama, aku tetap cari pendapatan sendiri. Setakat ni, aku kerja kontrak sebagai tutor di IPTA yang berbaki 1 sem lagi (walaupun ditawarkan untuk sambung 2 sem lagi), berniaga laksam, kerja sebagai freelance graphic dan juga photographer. Apa yang aku dapat, aku boleh bayar sewa rumah, letrik dan air, wifi dannnn juga sambung bayar keta abah aku...arghhhh... memang cukup2 makan la orang cakap...xleh nk melebih-lebih pun.

So, bulan Januari yang masih berbaki 2 minggu ni, aku nk cuba setelkan job2 freelance aku dulu sebelum menyusun cantik-cantik perancangan yang dah aku list dalam kepala otak ni...ahhaha...boleh camtu? gasaaakkkk la beb...Yakin dan percaya....ade sinarnya nanti... go on with your life brotherrr....

Dan yang paling utama..... cari buku perniagaan, buku temuduga, buku itu ini dan xlupa... novel FIXI,,,arghhh,,,sangap giler dah nak beli novel FIXI nehhhhhhhhhhh...

Tu je untuk entri hari ni...sekian....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails