Khamis, 15 Mac 2012

BILA TERJEBAK, SEMUA BERUBAH HATI...

Mudah bukan untuk manusia terpengaruh dengan sesuatu situasi. Terlalu komited dan yakin dengan cerita yang dibawa sehingga membuatkan kawan-kawan sekeliling tidak senang dalam perubahan itu. Siapa tahu kan, suatu hari nanti, kawan rapat anda, sahabat paling setia anda akan berubah hati... siapa tahu?

Aku tidak nafikan POLITIK adalah satu perkara yang tidak boleh hadir dalam kehidupan kita. Kita perlu sedar yang ianya bukan lagi permainan orang dewasa TETAPI ianya adalah pemikiran orang muda. Situasi ini, sememangnya akan merubah hubungan kita sebagai manusia. DAN kita terpaksa menerimanya.

Jika dulu, kita boleh lepak makan bersama, jalan-jalan bersama dan belajar bersama, TETAPI hari ini ianya bukan lagi satu KEWAJIPAN yang mutlak. Idealogi manusia yang merubah segalanya. Adakalanya ia membuatkan aku takut untuk hadapinya TETAPI hari ini, aku terpaksa menyimpannya dalam akal ciptaan yang Maha Esa..

SAYA SAYANGKAN SAHABAT ITU, MOGA IDEOLOGI YANG TIDAK SAMA INI TIDAK MEMBUATKAN KAMI PUTUS SAHABAT....AMIN

Rabu, 14 Mac 2012

SEKEJAP TIUPAN ITU...

 السَّلاَمُ   عَلَيْكُمْ  sahabat blogger... (^__^)


Sekarang ni blogging bukanlah satu kemestian lagi...ahahaha. Sibuk memanjang je, kekadang bukan sibuk pun tapi terkedu tak tahu nak buat apa... Apakah korang pernah berperasaan sedemikian....? haahaha. Lama meninggalkan dunia blog yang satu masa dulu merupakan satu hobi yang sungguh cemerlang...ahahh. Sekarang ni senyap seketika bila waktu dan masa membuatkan hati merasa kesangsian dalam setiap perkara. 


Kehidupan manusia bilamana semakin dewasa, perjalanannya semakin mencabar. Antara dunia dan akhirat semuanya terikat. Apabila sampai satu tahap, semuanya akan berhenti. Subhanallah... itulah sebaik2 kejadian yang diatur oleh Allah S.W.T kepada kita. Pernahkah kita terfikir, kenapa aku dilahirkan? Pada masa kehidupan kita susah sudah pasti kita akan memikirnya kerana ketidaksanggupan kita untuk menerimanya dengan redha. Tapi bagaimana pula bilamana kita dalam keadaan yang sempurna kekayaan dan kesenangan? Sudah pasti tidak timbul persoalan kenapa aku dilahirkan di dunia ini bukan?


Ada antara kita yang mengeluh dan merintih mencari di manakah Allah SWT ketika mereka sedang dilanda kesusahan dalam kehidupan.  Mereka seolah-olah mempersoalkan Qada dan Qadar (ketentuan) dari Allah SWT terhadap segala yang berlaku di muka bumi ini. 
Ramai manusia yang hanya "nampak" serta mencari Tuhan apabila dilanda kesusahan dan seperti melupakanNya apabila berada dalam nikmat dan kekayaan.  Ada yang miskin tetapi tidak redha dengan ketentuan Allah SWT ada juga yang kaya tetapi kufur nikmat.

Alhamdulilah... pada pengalaman saya, walaupun belum sepenuhnya menjadi umat Islam yang terbaik, namun saya dapat merasai kehadiran Allah SWT di kala saya sedang dalam kesusahan dan keperitan hidup di dunia yang fana ini.  Di kala semangat saya untuk hidup hampir punah, Dialah yang kembali "meniupkan" kebangkitan kekuatan dalam jiwa dan qalbu.  Allah SWT sudahpun membuktikan kekuasaanNya pada setiap ciptaanNya dan juga setiap ciptaan manusia.....

Di saat saya sudah tidak berdaya untuk meneruskan kehidupan ini, Allah SWT "menghantar" seorang dua manusia untuk berada di sisi saya tika saya memerlukan teman untuk berbicara dalam mencari sisa-sisa semangat bagi bekalan meneruskan kehidupan ini. 

Suka saya berkongsi dua perkara (ayat) berikut yang saya jumpa ketika mencari jawapan terhadap dugaan yang menimpa saya :

1) Apabila bangun dari tidur, tanya kepada diri sendiri :-

"kenapa Allah SWT masih hidupkan aku pada hari ini?"

Jawapan yang dicadangkan oleh Imam Al Ghazali ialah :

"kerana dosa aku terlalu banyak.  Allah SWT masih izinkan dan berikan aku masa untuk aku bertaubat....."


2) Allah SWT telah memberitahu melalui firmanNya dalam Surah Al Baqarah, ayat 155 hingga 156 yang bermaksud :

"Demi sesungguhnya kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan dengan merasai kelaparan dan dengan berlakunya kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman.....

Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar, iaitu orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata : sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali....."

Subhanallah.... saya masih memerlukan kekuatan dan semangat dalam menjadi hamba Mu Ya Allah....


Sabtu, 10 Mac 2012

TERLUPA MEMBUATKAN KITA TERJUN KE NERAKA

Kehidupan hari ini, adakalanya memberi seribu kebahagiaan yang tiada tandingnya dengan hari yang sudah pun berlalu. Hingga kita terlupa akan siapa yang memberikan nikmat kegembiraan,kebahagiaan hari ini. Ada masanya terlalu banyak cabaran yang harus kita tempuh, menyilang angin dugaan yang perlu kita lalui dengan nilai ketabahan dan kewarasan sebesar hama. Harapkan segala perjuangan hidup hari ini tidak tertewas lagi akan dek godaan iblis dan syaitan seperti hari-hari semalam pernah kita alami.


Hari ini, ada lagi kehidupan yang Allah Ta'ala muliakan buat kita. Memberi 1 nikmat yang jarang sekali kita syukuri. Untuk kita teruskan hidup, mencari jalan bekal buat hari yang terakhir untuk kita bawa di kemudiannya. Ketekanan mungkin mula membayangi jiwa kita. Rasa tertekan sehingga kita terasa ingin minit hidup ini dipercepatkan agar apa yang di rasakan ketika ini tidak lagi di rasakan lagi selepas ini. Mungkin titisan air mata mampu melegakan segala-galanya. Tapi sampai bilakah harus aku menangis dalam diam. Sedangkan perjalanan hidup ini masih panjang yang perlu aku tempuh.

Hari ini juga mungkin kita bergembira mengejar dunia yang hanya sesaat beerti buat kita semasa ada hayatnya. Hingga kita terlupa akan siapanya tuhan yang mencipta kita dan alam sekelilingnya. Membolot segala rezeki yang terhidang di depan mata hingga terlupa dengan siapa harus kita berikan lebihan rezeki tersebut yang kita miliki hari ini. Semuanya atas makna terlupa. Terlupa yang membuatkan kita terjun ke neraka - ARM

# Kadangkala terlupa malaikat sedang memerhatikan kita.
-Aku yang terlalu banyak berdosa

Rabu, 7 Mac 2012

Terima KEnyataan...



Memupuk hati supaya sabar dan berusaha serta menerima kenyataan...

Universiti ini bukan lagi melahirkan guru yang mutlak...
Semuanya hanya impian semata-mata...
Peluang untuk menjadi Guru sekadar pada transkrip yang sehelai itu...
Apakan daya, kesungguhan kita sebagai penyokongnya...
Disambut dengan tamparan yang cukup sempurna...
Guru : jawatan yang bukan lagi satu impian yang mutlak...
Keluarlah dari pemikiran ibu kandung...
Merantaulah akal mu ke segenap rasional dan matangnya masyarakat...
Carilah kerja mu sendiri...
Pandai-pandailah kamu untuk hidup di muka bumi...
Dengan syarat...
Jangan lari dari landasan agamamu...



Jemari seni yang sedikit kecewa,
Nukilan Matt Freud

Ahad, 4 Mac 2012

CELOTEH CATAN



Kenangan di Studio Catan, Bengkel Seni A, Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Pengacara tanpa skrip Kamarulzaman
Jurukamera Che Mat
Lelaki Helmet Azizul
Last Video Anuar & Dr. Dzahuri
Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails