Khamis, 31 Mac 2011

PUISI UNTUK ADIK-ADIK SMK SLIM, SLIM RIVER, PERAK



Adikku sayang,
Kali pertama pertemuan kita membuatkan abang menyinsing pemikiran
Kali pertama abang mencelah berkongsi pendapat bersama senyuman adik-adik
Sungguh bernilai perkongsian ini membuat abang bersemangat untuk bersamamu,
Walau seketika melayan kerenah mu, abang tidak pernah meletakkan rasa jemu,
Kerna yakin bahawa adik punya masa depan yang cemerlang.

Adik ku sayang,
Ego mu adakalanya tinggi, tidak dapat abang turuti
Tidak dapat abang fahami dan mengerti rentak mu itu
Nakalmu membuatkan abang tersenyum dihati
Rupanya kamu perangai lebih kurang abang masa muda-muda dulu.
Hati xpernah merasa puas, kalau boleh nak langgar semua arahan,
Nak langgar semua peraturan,
Abang tahu adik masih muda, muda hijau pucuk yang sedang rancak untuk berceritera
Yang nak berkongsi segala suka duka bersama teman yang bahagia.

Kalau itu yang kamu mahu janganlah kamu lupa
Siapa kamu sebenarnya, siapa kamu dimata mereka,
Jangan mudah tersenyum akan kegembiraan yang  tidak kekal  selamanya
Bahagia sentiasa menunggu kita tetapi kita yang tidak mencari dan mengekalkannya.

Adik-adik,
Perjalanan masih jauh, rona liku-liku kehidupan masih tidak menjelma
Tetapi sedarlah adik-adik yang kita semakin dewasa,
Ingatan ibu dan abah tidak pernah lekang dimata mereka akan diri kita,
Bagaimana adik-adik belajar, bagaimana kesihatan adik-adik, senang atau susahkah adik-adik belajar?
Semuanya tidak pernah diungkap oleh ibu bapa tetapi mereka sangat sayang pada kita,
Buatlah ibu dan ayah adik tersenyum,, senangkan hati mereka.
Tidak susah adik-adik ku sayang.
Jangan sakiti mereka sudah memadai andai tidak cemerlang dalam pelajaran mu
Tetapi alangkah gembiranya mereka andai semuanya itu menjadi milikmu,,, tidak menyakiti dan Berjaya,,,
Tersenyum mereka….bukankah itu yang adik ingin kan,,,,
Bukankah itu yang adik impikan,
Betapa bernilainya dirimu
Punya kehidupan kejayaan yang bakal menyusul,
Sayang abang pada adik tidak pernah pudar
Yakinlah akan dirimu yang kamu berhak untuk menikmati kehidupan mu dalam keredhaan ibu dan ayah.
Ingat adik-adik,, ingatlah,,,


SMK SLIM, SLIM RIVER, PERAK
26 MARCH 2011
3.45 PETANG

SEWAKTU HIDUP BERILAH SEBANYAK MUNGKIN



Guru zaman dahulu amat dihormati oleh masyarakat. Mereka dihormati kerana mereka boleh dipercayai. Mereka dipercayai kerana mereka ikhlas.

Apabila mereka dihormati maka mereka menonjol menjadi seorang manusia yang hebat.

Ternyata, keikhlasan merupakan sifat yang amat penting dalam hidup. Keihlasan tidak perlu didendangkan. Ianya satu kemestian jika kita ingin bahagia dalam hidup. Ramai yang mengatakan diri mereka ikhlas dalam melakukan satu-satu perkara. Apabila mereka menyebut tentang keikhlasan mereka, sebenarnya mereka telah meruntuhkan nilai ikhlas itu sendiri. Keikhlasan bermaksud melakukan sesuatu perkara dalam keadaan yang penuh kesedaran dan tanggungjawab.

Manusia yang menerima sumber ikhlas dari kita pasti dapat merasainya. Apatah lagi sebagai seorang guru dengan tanggungjawab yang amat berat. Hanya keikhlasan yang menjadi ubat kepada kesukaran kita. Tidak perlu kita merungut tentang tanggungjawab yang berat kerana ia tidak akan mengurangkan beban tersebut. 

Hanya diri kita sendiri yang dapat membentuk keikhlasan tersebut. Tidak boleh dipaksa. Mungkin selama ini kita merasakan bahawa kita telah cukup ikhlas tetapi renungkanlah kembali hari-hari yang kita lalui. Apakah kita benar-benar ikhlas dengan pemberian kita. Apakah ilmu yang kita sampaikan kepada pelajar benar-benar datang dari niat hati yang ikhlas untuk menjadikan pelajar kita benar-benar menguasai ilmu tersebut.

Memang kita tidak kaya harta dengan menjadi seorang guru. Tetapi kita merupakan golongan yang paling banyak memberi. Apabila kita memberi dengan sebanyak-banyaknya dengan penuh keikhlasan maka kita akan kaya dengan kepuasan.

Marilah kita memulakan episod baru dengan penuh keikhlasan. Semoga kita akan mendapat nikmat yang tidak terhingga dan seterusnya menjadi manusia yang hebat. Janganlah kita mengharap sanjungan kerana ianya akan meruntuhkan nilai keikhlasan tersebut.

Sewaktu kita hidup, marilah kita memberi sebanyak-banyak yang kita mampu.


Isnin, 28 Mac 2011

PROGRAM EKSKLUSIF SEKOLAH BITARA

Salam sejahtera kepada semua blogger,,
Perkongsian pada hari ini ialah perjalanan ambo semasa mengikuti Program Eksklusif Sekolah Bitara di SMK Slim, Slim River, Perak pada 25 hingga 27 Mac 2011.


Program ini adalah dibawah Kelab Fasilitator Bitara ( KeFB UPSI ). Program sebegini terlalu banyak manfaat yang berguna kepada bakal guru kerana setiap aktiviti yang dibuat akan memudahkan fasilitator untuk mengajar dan membuat aktiviti di sekolah nanti. Diketuai oleh Pn. Shaiha ( kak Yaya Yong ) iaitu mantan MPP 2009/2010 dan penasihat ialah Cik Najidah.

Lokasi : SMK Slim, Slim River, Perak.
Tarikh : 25-27 Mac 2011

Selama tiga hari berkampung disana, pelbagai aktiviti yag kami buat yang melibatkan pelajar-pelajar tingkatan 1 hingga 3 yang tinggal di asrama. Sangat seronok kerana dapat berkongsi pengalaman dan memberi kenangan kepada kami serta adik-adik di sana.
              Seperti biasa, hari pertama, kami adakan pendaftran dan membuat ice-breaking  bersama-sama melibatkan fasilitator dan adik-adik di sana. Antara aktiviti lain yang kami buat adalah ujian personaliti, peta minda, Solat Qiamullai, Talentime, Explorace, Bersenam dan banyak lagi. Semua ini meninggalkan kenangan kepada kami kerana dapat bergembira dan memberi input berguna kepada adik-adik di SMK Slim.


























"Cikgu, nak emel n autograf"
Autograf ok lagi, tapi emel tu xtahannyer,,,hahahahaha,,, xmintak pun no. tlfon,, hurmmm,,, adik2 zaman skrang,, ape lagi kalau bukan Facebook....hu3


Kenangan Kumpulan 5

Jumaat, 18 Mac 2011

Demand la kamu,,,!!

Salam sahabat blogger,, hari ni ade isu yang menarik nak di kongsi.
Bukan nak mengata, mengumpat atau mencela tapi saya merasakan ianya patut di baca, di hayati, dan di fahami terutamanya seorang insan yang bergelar guru atau bakal bergelar seorang guru.

Sepanjang 4 hari ini bermula hari khamis 17 Mac 2011 sehingga 20 Mac 2011 sedang berlangsungnya pendaftaran bagi Program Pensiswazahan Guru ( PPG ) untuk Program Jarak Jauh ( PJJ ). Begitu ramai yang mendaftar sehingga boleh dikatakan hampir seribu orang untuk satu hari sepanjang pendaftraan. Aktiviti bermula di Auditorium untuk pendaftaran pada sebelah pagi dan taklimat pada sebelah petang di Dewan SITC UPSI.



Situasi Pertama

Saya tidak pasti ianya benar atau tidak tapi saya difahamkan oleh kawan saya menyatakan bahawa cikgu-cikgu yang mendaftar untuk PJJ ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan dan mereka guna duit sendiri untuk isi minyak kereta sahaja. Tapi ada sesetengah dari mereka "demand" dan perlu dilayan bagai raja. Saya tidak menuduh mana-mana pihak tetapi situasi ini berlaku di depan mata saya dan saya terfikir agak-agaknya adakah saya juga akan bersikap sedemikian. Saya terfikir lebih baik kita saling bertolak ansur dan kita semua faham yang semua orang mahu cepat dan segala kerja diselesaikan dengan segera tetapi kalau 1000 orang berfikir sedemikian, adakah segala hal akan berlaku cepat? fikirkan lah,,,




Situasi Kedua

Saya juga tidak faham, kalau kesilapan sesuatu perkara adalah dari kita sendiri, adakah kita perlu menyalahi orang lain?. Saya tidak pasti samada dia tahu atau tidak bahawa pendaftaran adalah pada sebelah pagi dan taklimat pada sebelah petang. Situasi ini berlaku apabila dia datang pada waktu petang dan masuk untuk mendengar taklimat di SITC, setelah selesai taklimat baharu dia berjumpa kawan saya merangkap Setiausaha MPP dan memberitahu bahawa dia belum mendaftar..!. Bayangkan jam 5.30 petang, kaunter telah ditutup, staff sudah tutup pejabat dan semua orang sudah nak balik rumah. Kalau dia set dalam 'mind' dia bahawa pendaftran adalah penting mungkin situasi ini tidak berlaku. Tetapi bagusnya kawan saya ini, dia bawa cikgu berkenaan terus berjumpa dekan yang kebetulan ada di sana...haha,,, ( situasi seterusnya aku tak tau,,hi4 )




Situasi Ketiga

Situasi ini adalah situasi yang  paling saya amat  suka ( penggunaan ayat lewah ). Saya teringat satu berita yang mengatakan bahawa mangsa Tsunami di Jepun beratur dan tidak berebut-rebut semasa menerima bantuan makanan yang diedarkan oleh sukarelawan. Ini menjelaskan bahawa tahap disiplin mereka sangat tinggi walaupun mereka berada dalam situasi yang agak susah ketika itu. Andailah disiplin itu ada dalam diri kita semuakan?. Saya adakalanya hendak tergelak juga melihat akan situasi ini tapi siapalah saya. Saya hanya orang muda yang boleh memandang sahaja dan melihat gelagat mereka berebut-rebut sampai beg plastik yang saya bawa letak atas meja tidak sempat saya hendak keluarkan semuanya. Yang paling utama, hendak sesuatu perkara janganlah mengikut nafsu. Ingatlah juga orang lain yang belum dapat merasa lagikan,,,hurmm.
Jadi tidak hairanlah kalau pelajar tidak beratur dan berebut-rebut semasa membeli makanan di kantin sekolah kan?hi3




Ralat :
Kalau artikel ini menyinggung perasaan mana-mana pihak, saya mohon maaf tapi saya merasakan ianya patut dikongsi untuk pedoman kita bersama..

Rabu, 16 Mac 2011

Seorang Dai'e Itu.... Istimewa

Seorang Dai'e Itu.... Istimewa.
Kerana dai'e itu...

1. Selalu cuba menahan diri dari perlakuan emosi. Jika teman-teman disekitarnya dirundung kesedihan dan dihujani emosi, maka dia cuba menahan diri dari larut bersama dalam kesedihan dan kefuturan, kerana dia tidak mahu dirinya itu akan memburukkan lagi keadaan yang ada. Yang diingininya adalah menjadi cahaya tuk menerangi, bukan malah memadam cahaya yang ada untuk menggelapi.

2. Akan cuba untuk menelan segala caci maki terhadap dirinya. Walau memang terasa pedih, seakan menghiris daging hatinya sedikit demi sedikit, tetap dipujuk hatinya sendiri agar tidak merasa sakit, kerana sakit di dunia ini cuma sementara dibandingkan dengan kegembiraan di syurga yang tak akan kalah bandingnya, lalu tak usah menjadi sakit kerana manusia.

3. Selalu berusaha untuk menjadi terbaik di kalangan yang terbaik, walau terkadang merasakan dirinya lebih ngeri. Walau kadang usahanya itu diperlekehkan orang lain, sehingga membuatkan dirinya berkali-kali merasa 'down' namun diusahakan juga untuk mengikhlaskan dakwahnya hanya kerana Allah semata, lalu tak usah menjadi 'down' kerana manusia.

4. Yang kadang terpaksa menebalkan wajah untuk menegur saudara-saudaranya sama ada dikenali atau tidak, kerana yang penting adalah yang namanya saudara seaqidah, wajib baginya menyapa dan menghadiahkan senyuman kerana itu hak seorang muslim dengan muslim lainnya. Walau kadang disambut dengan wajah yang aneh, yang dengan kehadirannya itu ternyata hanya menimbulkan perasaan janggal, namun dicuba juga untuk menguntumkan senyuman yang termanis dan seikhlas mungkin.

5. Selalu menangisi kelemahan diri, selalu menyesali perbuatan dirinya, dan selalu dibimbangi dengan penolakan ajakannya. Kerana barangkali uslub dakwahnya tidak kena atau tidak sesuai terhadap segelintir manusia. Lalu, dirinya sentiasa berfikir strategi lain untuk menarik minat orang terhadap dakwahnya, hingga kadang mati akal. Tapi, dia tetap tidak mahu berputus asa.

6. Selalu merasakan ingin menjerit sepuasnya bila dakwah itu dianggap hanya lakonannya semata, hanya mahu tunjuk baik dan merasa lebih bersih dari orang lain, ingin saja dikatakannya bahwa bukan itu tujuan dakwahnya melainkan tujuannya berdakwah kerana Tuhan semata dan cuma ingin mencipta cinta kasih sesama orang yang didakwahnya, tapi kadang orang lain tak memahami bahasa dai'e lalu dituduh 'perasan baik' dan 'macam bagus'.

7. Kalau boleh hanya mahu menjadi sebagai pemberi yang memberi sebanyak-banyaknya. Tak mahu menerima biar sedikit. Kerana memberi itu lebih indah, lebih baik, lebih cantik dari watak menerima.

8. Selalu berusaha menjadi seorang yang ceria, gembira seolah-olah tiada masalah. Masalah peribadinya hanya antara Tuhan dan dirinya saja. Dalam keadaan dirinya lemah, hanya Allah yang tahu. Hatinya menangis, Allah saja yang tahu. Dia tak akan meluahkan masalah itu di hadapan orang lain, kecuali pada Rabbnya. Allah is enough.

9. Yang kadang merasakan lebih baik saja dirinya tidak dikurniakan hati dan perasaan, lalu tak perlu merasa sakit, merasa terhiris bila dakwahnya disambut dengan perkataan dan perbuatan yang justeru sangat menyakitkan. Tapi, tatkala diceritakan kisah Rasulullah saat berhijrah ke Thaif yang malah lebih besar tentangan dakwahnya, dirinya merasa malu. Malu pada Rasulullah yang berjuang berseorang tanpa kenal erti perit dan jemu. Ya Rasulullah, maafkan kami, kami malu padamu.

10. Akan selalu dikatakan 'macam bagus', hipokrit, judgemental, extremist dan macam-macam lagi. Walau apa pun yang dikatakan kepadanya, telanlah sahaja, kerana yakinlah, Allah lebih tahu hati kita kan....? Bersabarlah....

“Sungguh menakjubkan urusan orang mukmin. Sesungguhnya semua urusannya merupakan kebaikan, dan hal ini tidak terdapat kecuali pada orang Mukmin. Jika ia mendapat kegembiraan, maka ia bersyukur, dan itu merupakan kebaikan baginya. Dan jika mendapat kesusahan, maka ia bersabar dan ini merupakan kebaikan baginya."
( HR. Muslim )

Bukankah sudah kukatakan seorang dai'e itu sangat istimewa? Walau proses ini sangat pahit, yakinlah bahawa syurga itu sangat manis.

~ yang terus berusaha menjadi dai'e sampai mati, insyaAllah..


copypaste from : http://wardatulshaukah.blogspot.com/2011/03/seorang-daie-itu-istimewa.html

Isnin, 14 Mac 2011

kita Sebagai Guru

kami bakal guru...

A)PERANAN GURU TERHADAP DIRI SENDIRI (KERJAYANYA)
1.Memahami dan mengikuti segala bidang tugas mereka agar tidak DICAKAP ORANG MAKAN GAJI BUTA mengikut bidang tugas dan peraturan yang telah sedia ada.

2.Menyematkan, berpegang atau memperbetulkan NIAT DALAM MENJALANKAN TUGAS. Alangkah baiknya jika seseorang guru itu mempunyai niat menjalankan tugas demi kerana Tuhan untuk menunaikan segala tanggungjawabnya sesuai dengan bidang tugas dan peraturan yang telah ditetapkan.

3. Senentiasa BERUSAHA SECARA BERTERUSAN MENINGKATKAN PENGETAHUAN DAN KEMAHIRAN sesuai dengan tuntutan zaman agar dapat memenuhi peranan sebenarnya sebagai seorang guru secara semaksima mungkin.

4.SANGGUP BERKORBAN ....semampu mungkin dalam menjalankan tugasan-tugasan berkaitan...

5.Senentiasa cuba MEMOTIVASIKAN DIRI SERTA MENILAI KERJAYA SENDIRI ..dari masa kesemasa secara berterusan agar DEDIKASI, KOMITED DAN TANGGUNGJAWAB dalam menjalankan tugas senentiasa dalam keadaan yang terbaik.

6.Oppsss...of course...JANGAN LUPA LULUS PTK DAN MUDAH MUDAHAN DAPAT NAIK PANGKAT DENGAN CEPAT...AGAR KITA TIDAK MENJADI GOLONGAN PENGKRITIK ATAU PENGUTUK KERJAYA SENDIRI, AKHIRNYA MENJADI MALAS DAN TIDAK BERDAYA MAJU.

B)PERANAN GURU TERHADAP PARA PELAJARNYA (diubahsuai daripada posting terdahulu)
1.MENGAJAR MELALUI PROSES PEMBELAJARAN TERANCANG
Setiap pendidik atau guru mempunyai jadual mengajar masing-masing.Oleh kerana para guru digaji untuk itu maka adalah satu perkara yang tidak wajar kalau ada guru yang dengan sengaja tidak menunaikan tanggungjawab tersebut...

2.MEMBIMBING CARA BELAJAR BERKESAN = STUDY HARD & STUDY SMART
Bagi guru - guru yang berkemahiran tentang cara - cara pembelajaran yang berkesan apa salahnya diajarkan kepada anak didik mereka.Hal ini tentunya akan memperbaiki mutu proses pembelajaran para pelajar.

3.MEMBIMBING TEKNIK MENJAWAB DALAM PEPERIKSAAN
Dalam konteks ini para pendidik boleh memberikan para pelajar kemahiran berkaitan. Semoga dengan adanya kemahiran tersebut para pelajar kita tidak akan teraba-raba khususnya dalam menjawab peperiksaan dengan teknik yang tepat dan memenuhi format yang sepetutnya.

4.MEMBERIKAN ANALISIS SOALAN TAHUN - TAHUN LEPAS DAN SOALAN RAMALAN.
Tentunya bagi guru-guru yang dedikasi dalam tugasnya sanggup bersusah payah membuat analisis soalan tahun - tahun lepas dan juga soalan ramalan untuk menjadi panduan kepada para pelajar mereka.

5.MENASIHATI DAN MEMOTIVASIKAN SEMANGAT BELAJAR PARA PELAJAR
Dalam kehidupan moden yang penuh cabaran ini banyak perkara yang menyebabkan para pelajar lalai dalam memberikan perhatian sepenuhnnya kepada proses pembelajaran mereka. Alangkah baiknya para pendidik menganggap para pelajar mereka seperti anak mereka sendiri dan senentiasa memberikan nasihat dan motivasi agar mereka lebih fokus dan prihatin terhadap pembelajaran anak-anak mereka.

6.MENCIPTA HUBUNGAN BAIK DENGAN ANAK DIDIK MEREKA
Kewujudan hubungan yang baik antara pendidik dengan anak didiknya boleh menjadi faktor penentu berkaitan danan keberkesanan proses pengajaran guru dan pembelajaran pelajar.Para pendidik kemungkinan boleh lebih fleksibel dan mempelbagaikan jenis hubungan denegn para pelajar mereka sebagi kawan, sebagai murid atau pelajar, sebagai ibubapa, sebagai fasilatator dan sebagainya.Hubungan guru dengan pelajar yang bermasalah tentunya akan mempengaruhi minat pelajar terhadap pelajaran yang diajar...

7.MEWUJUDKAN SUASANA PEMBELAJARAN YANG BAIK
Seorang guru yang prihatin dan peka kepada proses pembelajaran para pelajarnya kan senentiasa cuba mewujudkan suasana yang kondusif agar proses pengajaran dan pembelajaran akan lebih berkesan dan diterima baik oleh para pelajar.

8.MEWUJUDKAN HUBUNGAN BAIK DENGAN IBUBAPA PELAJAR
Seorang guru yang bertanggungjawab dan dedikasi dalam tugas mereka seharusnya mempunyai hubungan baik dengan ibubapa para pelajar agar saling dapat bertukar maklumat dan berkongsi idea untuk membimbing para pelajar kearah pencapaian akademik yang cemerlang.

9.MEMBERIKAN LATIHAN, KERJA SEKOLAH,LATIH TUBI DAN SEBAGAINYA.
Perkara ini penting bagi melihat keberkesanan proses perkembangan pembelajaran mereka dan meneliti perkara yang para pelajarnya tidak tahu atau tidak faham.Hal ini boleh menjadi panduan untuk memperbaiki kaedah dan teknik pengajaran serta pembelajaran dan menambah nilai dan data pengajaran mereka.

10.MEMBENTUK SASIAH DAN DISIPLIN PARA PELAJAR
Umum mengetahui kecemerlangan akademik para pelajar berkait rapat dengan prestasi didiplin mereka. Oleh itu ada baiknya para guru berkerjasama dengan ibu bapa dalam membentuk sasiah dan disiplin para pelajar agar masalah disiplin seseorang pelajar tidak menjejaskan prestasi akademiknya.

11.MEMBANTU MENYELASAIKAN SEMUA MASALAH PERIBADI PELAJAR SEKIRANYA DIPERLUKAN...(SELALU JUGA BA!)

Kekadang banyak juga masalah peribadi pelajar yang mana atas permintaan atau persetujuan para pelajar terpaksa melibatkan campurtangan guru-guru.Sebagai contohnya MASALAH KELUARGA, MASALAH KEWANGAN,MASALAH BUKU PEMBELAJARAN dan sebagainya.HAL INI AMAT DIRASAI OLEH GURU-GURU YANG BERTUGAS DI KAWASAN LUAR BANDAR DAN PEDALAMAN.

C) PERANAN GURU TERHADAP IBU BAPA PELAJAR

Para pendidik seharusnya dapat memahami dan mempunyai rasa empati terhadap harapan ibu bapa pelajar khususnya daripada segi kemajuan sikap, sahsiah, disiplin serta PENCAPAIAN AKADEMIK. Oleh itu adalah sangat penting bagi para pendidik untuk senentiasa menganggap PARA PELAJAR ITU SEPERTI ANAK SENDIRI.
Selain itu hubungan baik antara ibu bapa dengan guru-guru juga amat perlu khususnya dalam menjalinkan kerjasama untuk memajukan aspek sikap, sahsiah dan akademik para pelajar.
RINGKASNYA IBU BAPA MELABURKAN BERIBU RINGGIT UNTUK MELIHAT ANAK MEREKA MENCAPAI KEJAYAAN DENGAN MENJADI INSAN BERGUNA ...OLEH ITU KITA SEBAGAI PENDIDIK SEHARUSNYA MENYOKONG PENGORBANAN IBUBAPA MEREKA ITU DENGAN MELAKSANAKAN KERJA KITA SEBAIK MUNGKIN.

D) PERANAN GURU TERHADAP MASYARAKAT
Pada kebiasaannya masyarakat akan menilai kerja para pendidik ini dengan MELIHAT KEJAYAAN AKADEMIK DAN KEMENJADIAN PARA PELAJAR.Oleh itu dalam hal ini para pendidik dituntut untuk berusaha bersungguh-sungguh untuk merelisasikan kemahuan masyarakat tersebut...KITA BERHARAP SELURUH MASYARAKAT MENYOKONG USAHA PARA PENDIDIK DENGAN MEMBERIKAN KRITIKAN-KRITIKAN YANG MEMBINA....Disamping TIDAK MELIHAT KERJAYA PENDIDIK INI SEBAGAI KERJAYA, ...'LOW CLASS'..

wahai rakan-rakan bakal guru marilah kita menjadi ARKITEK MANUSIA yang terbaik agar kita dapat menghasilkan warganegara dan modal insan yang terbaik...jadi sekarang macam mane???sudah sediakah kita menjadi 'role model' kepada anak bangsa????
rasanya banyak lagi yang perlu kta baiki..sama-sama lah kita ingatkan diri masing-masing dan peringatkan diri rakan-rakan kita...

Khamis, 10 Mac 2011

(^__^) Senyum lagi,,,

TERSENYUM DAN BANYAK SENYUM BUAT AKU LEBIH SIHAT.. TAK NAK STRESS N LIFE MUST GO ON EVEN WHAT WILL HAPPEN,,rite?,,,hu4



Hye sume,,, senyum-senyum selalu yerh,,,,hu3

dah lame aku xwak walking blogger,, rindu time xbusy dulu-dulu,,hu3
tapi hari nie tekad gak n lawat rakan-rakan blogger y mana sempat,,,, sronok tgok entri korang yang best2,,, y resepi2 tu mmg buat aku lapo la,,,ahahahh..

apepom,, no story mory stakat nie,,, juz nk kongsi perasaan je,,,hu3

By the way, aku nk ucap terima kasih banyak2 kepada yang follow blog aku,, n y blom sempat aku follow lagi tu insyallah aku akn usaha utk melawat blog korang.

Blog aku bukan pe2 pom,, juz story ape2 y terlintas di fikiran je,,,,

Selasa, 8 Mac 2011

Nelly - Just A Dream



Rentak yang best, grafik ilusi yang menarik walau tak logik,,,ahh,, lau korang ada masa, dengarkan lagu nie,, kasih sayang suami isteri, fahami dalam konsep positif.. (^__^)

Dimandi AIR LONGKANG kerana BERKHALWAT

Bukan cerita terkini, namun ada baiknya saya siarkan untuk dijadikan iktibar. Menurut sumber artikel ini, seorang pelajar lelaki sekolah menengah dan pasangannya yang masih bersekolah rendah ditangkap khalwat di tandas sebuah sekolah di  Panton Labu, Aceh Utara.

Menurut sumber berita, kedua-duanya dikatakan sering melakukan hubungan kelamin sehinggalah berjaya ditangkap oleh penduduk kampung. Selepas ditangkap, pelajar lelaki itu bersedia untuk bernikah dengan pasangannya sebagai salah satu cara untuk menyelesaikan masalah itu.

Namun, sebelum itu, penduduk Desa Meunasah Manyang, Kecamatan Ingin Jaya, Aceh Besar telah memandikan pasangan itu dengan AIR LONGKANG. Selesai dimandikan, kedua-duanya telah diarak dari sekolah ke Desa Meunasah Kota Pantonlabu. 

Tidak dinyatakan secara jelas sama ada remaja ini dikahwinkan sejurus selepas itu atau perbuatan mereka dilaporkan kepada pihak berkuasa.

P/s: Kalau di Malaysia, orang kampung buat begini, saya jamin, pertama: mereka akan diserang oleh kaum kerabat pasangan yang ditangkap khalwat itu, kedua: mungkin ada menteri dan NGO akan membidas/mengutuk tindakan itu, anda mungkin dapat meneka NGO dan menteri itu, ketiga: tidak mustahil orang yang memandikan pasangan itu akan dikenakan tindakan undang-undang. Jangan pelik! Saya berkata demikian kerana banyak ibu bapa menyerang cikgu di sekolah walaupun mereka mengetahui bahawa anak mereka berkelakuan macam syaitan!

Jangan pula kata saya anggap hukuman ini islamik! 
 
http://duniacacamarba.blogspot.com/2011/03/air-longkang-untuk-remaja-berkhalwat.html

Isnin, 7 Mac 2011

SUBHANALLAH, ALHAMDULILLAH, ALLAHUAKBAR

Salam sahabat blogger,,

sudah hampir 2 minggu ambo x update blog,,, banyak masalah menimpa dan bertimpa-timpa.,,hurmm
seolah-olah ambo tidak cekal untuk menempuhnya. Penat ambo nak fikir sume nie,,,hu3

~SABAR~

itu je yang kluar dari mulut,

Manusia ni makin lama utk dikenali makin susah utk difahami.

Ambo letih sangat-sangat utk mengenali perangai setiap manusia.

Kalau tak tegurkan kate kite sombong

kalau join ape2 program tak bgtau kate nak 'makan sorang2' plak,,,adoi,,

ambo tak dapat puaskan hati semua pihak,,,

kekadang lebih baik orang biasa je kan,,,

tak larat dah,,,,,hurmmm
Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails