Isnin, 24 Disember 2012

SELESAI LANGKAH KE-5

Asignment terakhir semester 5....hhuhuh tapi belum siap. 
lepas krismas bru sambung  -__-!

Selasa, 20 November 2012

TANDA HIDUP TIDAK DIBERKATI



Assalamualaikum dan selamat sejahtera, banyak sebenarnya tanda-tanda jika kehidupan kita ini tidak mendatangkan keberkatan namun sebahagian tanda-tanda dibawah ini juga jelas membayangkan kehidupan kita ini tidak mendatangkan keberkatan-NYA

Khamis, 20 September 2012

"MENGAPA HAWA TERCIPTA SAAT ADAM TERTIDUR"



Dikatakan bahawa seorang lelaki jika kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya.

Seandainya Hawa diciptakan dari Adam ‘alaihissalam saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia akan membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa.

Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, dia melihat kematian ada dihadapannya, akan tetapi semakin bertambah sayang dan cintanya kepada anak yang dilahirkannya, bahkan dia akan menebusnya dengan kehidupannya.

Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu (jantung, hati nurani).

Oleh kerana itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Oleh karena itu Hawa diciptakan dari tempat yang nantinya akan berinteraksi dengannya. Sementara Adam diciptakan dari tanah, kerana dia akan berinteraksi dengan tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu.

Adapun seorang wanita, maka akan berinteraksi dengan perasaan, dengan hati. Dia akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang isteri yang penurut.

Kedokteran modern telah menetapkan bahawa seandainya bukan kerana tulang rusuk tersebut pastilah pukulan yang paling ringan yang diberikan kepada jantung akan menyebabkannya rosak dan menuju kepada kematian. Maka Allah menciptakan tulang rusuk tersebut untuk menjaga qalbu. Kemudian Dia menjadikannya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Oleh kerana itu, wajib bagi Hawa untuk berbangga kerana dia diciptakan dari tulang rusuk yang bengkok!!

Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, sebagaimana yang dikabarkan oleh Nabi saw, jika seorang laki-laki berusaha meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.

Yang dimaksud dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.

Maka wahai Adam, janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu.


Selasa, 4 September 2012

TERUS MELANGKAH

Sedar tak sedar, rupa-rupanya cuti dah hampir habis.... hohoho.. Sejak 2 tahun di UPSI, inilah cuti yang paling lama pernah aku rasai... 2 bulan beb,, skali lagi aku mention... 2 BULAN BEB.....!! hahahah

~cuti xkerja, tanam anggur kat umah~ ( bunyi cengkerik )

Ahad, 2 September 2012

RESPON BLOGGER PERTIKAI KERJAYA GURU

Rasanya kecoh kot dengan seorang blogger yang pertikaikan kerjaya guru. Macam-macam respon yang aku baca dari pelbagai blog dan respon blogger yang lain terhadap Cik/Puan Liyana Adnan neh.... Aku pun menyirapkan baca entri dia nehh... Bukan apa, buat entri tu ikut sedap mulut kadang-kala memang binasa la kan.... Bila baca tuh semacam ade something wrong yg xkena pada beliau...hoho.... selamat membaca

Entri ni dah lama sebenarnya, bertarikh 28 November 2011...

so, aku kongsi la entri beliau dan respon yang agak la boleh diterima...


nehh adelah blog Cik/Puan Liyana tu... aku pun naek heran gak, kenape dia
tak puas hati dengan Cikgu, mungkin dulu dia ade problem ngan cikgu kot... (=

So, link ini adalah respon terhadap entri si Cik/Puan Liyana nehh :

http://cikgucakk.blogspot.com/2012/09/ya-memang-untung-jadi-cikgu-menjawab.html

...baca dan rumuskan pada diri sendiri... (=

Rabu, 29 Ogos 2012

Layu - Malique

KITAR SEMULA : BINGKAI CERMIN

Masih lagi dalam mood bercuti...hahah.. beberapa hari lagi aku akan balik ke pangkuan Ibu Kandung Suluh Budiman...

Petang2 mcm neh best lepak2 kt bilik bacaan, sambil mengadap padang luas sambil ditiup angin sepoi2 bahasa...acecece..bermadah pulak..hahah..

Sabtu, 18 Ogos 2012

SYAWAL TIBA

Alhamdulillah, Syawal menjelma setelah sebulan bersama Ramadhan. 

imej dari rakan Facebook

SALAM AIDILFITRI UNTUK SAHABAT BLOGGER


Semoga berbahagia di pagi syawal... (^__^)

Jumaat, 17 Ogos 2012

RAMADHAN SYAWAL

Alhamdulillah, sehingga ke penghujung ini aku dapat menikmati Ramadhan walaupun tidak penuh sujud kehadratNya.

Selasa, 14 Ogos 2012

BERBUKA PUASA

Petang tadi ambo berbuka puasa dengan sahabat baek ambo nehh... Dalam 2 3 orang yg ambo mesej, hanya dia sorng ja respon semula utk ajak berbuka puasa. Ok la kan daripada tak de. Bukan ape, dah lama kot sejak 2008/2009 lagi xde mase nak lepak sama2, ye la kan.. semua bisy, ade komitmen laen.. Ok la kan sebab tu time belum kawen. Bile dah kawen, haram kot nak jumpe neh.....hohoho.

Makanya nehh la menu y diplih oleh saem ambo nehhh... :P

nyum3...hohoho... Abam Ji kito make penuh berselero...ahahah



Harap Ramadhan akan datang lebih ramai.... 
bawak skali isteri/suami dan anak2...ahaha

Ahad, 12 Ogos 2012

KAD RAYA

Ini design kad raya untuk aku n adik beradik aku di Universiti Pendidikan Sultan Idris... Love them so much...hahaah


yang Cover FB....hihih

Ahad, 5 Ogos 2012

COVER FB


Rekaan Cover Fb yang aku buat...hhihi... simple jaa....

Jumaat, 3 Ogos 2012

DEBARAN KE FINAL

Malam ni aku tidak ke Masjid untuk Solat Terawih semata-mata ingin melihat perlawanan Badminton separuh akhir antara Dato' Lee Chong Wei  VS Chen Long dari China... llive kat TV1

It's Hiding...!!

Tadi cuci kolam ikan kaloi.... buang air yang dh berlumut hijau...hohoh...
Di pendekkan cerita, abah aku mesin rumput kat belakang rumah... dan alkisahnya....
terjumpa nehh haa..... xsangka....ahahaha

FAKTA MENGENAI KECERGASAN



KABUS DARI JENDELA

tiada lagi pokok itu, tiada lagi tanah lapang bila
getah menjadi keutamaan. Tinggal kenangan untuk melihat pemandangan aman

Rabu, 1 Ogos 2012

KONGSI | ADIK BERADIK


Sekadar untuk bacaan bersama:

Anak Sulung
Anak sulung merupakan cahaya mata pertama di dalam keluarga dan menjadi tumpuan kasih sayang dan perhatian ibu bapa. sehinggalah kedatangan adik baru. Namun apabila mereka meningkat remaja, mereka lebih pandai membawa diri masing-masing dan sanggup berkorban demi demi adik-adik. 

Ahad, 29 Julai 2012

BAHAYA TIDUR BAWAH CAHAYA LAMPU




Prof. Russle Reiter dari Texas University yang memimpin penelitian tersebut mengatakan “Sekali anda tidur dan tidak mematikan lampu selama 1 minit, otak anda akan segera mengecam bahawa lampu menyala sepanjang hari dan produksi zat melatonin akan menurun”.


Jumlah kanak-kanak penghidap leukimia juga naik menjadi dua kali ganda dalam tempoh 40 tahun terakhir. Sekitar 500 kanak-kanak bawah 15 tahun di diagnosis menderita penyakit ini setahun dan sekitar 100 orang telah pun meninggal dunia.


Sebuah persidangan tentang kanak-kanak yang menderita akibat leukimia telah diadakan di London turut menyatakan bahawa orang yang menderita kerana kanser adalah akibat terlalu lama terdedah pada lampu sewaktu tidur pada waktu malam berbanding dengan mereka yang tidak pernah memakai lampu sewaktu tidur.


Hal ini dikatakan memberi tekanan kepada produksi melatonin di dalam badan dimana normalnya berlaku antara jam 9 malam sehingga jam 8 pagi. Penelitian sebelum ini telah menunjukkan bahawa golongan yang paling mudah diserang adalah para pekerja shift malam yang memiliki risiko untuk terkena kanser payudara (pekerja wanita).


Pada kenyataannya, orang-orang buta tiada masalah terhadap proses melatonin dalam diri mereka dan memiliki risiko yang lebih rendah untuk mengidap kanser. Bagi ibu bapa, mereka disarankan untuk menggunakan mentol lampu yang suram berwarna merah atau kuning jika anak-anaknya takut pada kegelapan.


p/s: baru tahu, kalau tidur pasang lampu ada bahaya yang tersembunyi =,='

Jumaat, 27 Julai 2012

HEADER BARU

huhuh..tetiba rajin segala bagai....

dulu pakai yang nie



skrang pakai yang nie plak...huhuhu


SAF TAK RAPAT


Sabda Rasulullah.s.a.w.
Daripada Abdullah bin Umar r.a., katanya: Sesungguhnya Rasulullah.s.a.w. telah bersabda: " Betulkan, penuhkan dan rapat-rapatkan saf-saf solat kamu, samakan kedudukan antara bahu-bahu kamu, penuhkan semua ruangan-ruangan kosong yang terdapat dalam saf, bersopan santunlah dengan saudara-saudara kamu ketika meluruskan dan merapatkan saf dan jangan sekali-kali membiarkan ruangan-ruangan kosong saf terdedah kepada syaitan. Sesiapa yang memenuhkan saf dan merapatkannya, nescaya Allah SWT menyambungkan rahmat-Nya bagi orang tersebut dan sesiapa yang memutuskan saf, nescaya Allah SWT akan memutuskan rahmat-Nya dan inayah-Nya daripada orang tersebut" ( Riwayat Abu Daud )

Khamis, 26 Julai 2012

AJAL DI MASJID


gambar sekadar hiasan - Masjid Bandar Pasir Mas

Kalau sudah ditakdirkan hanya setakat itu kehidupan anak Adam, maka kita tidak dapat nafikan. 

BABY IRON MAN

Geram tgok budak comel...hahaha ditambah pulak dengan aksi yang cool. Seni Grafik yang real.... !!

BABY MAGNETO IN ACTION


Super duper cool animation modelling of Baby Magneto by 3D artist Victor Hugo....Cute gilerrr....hhahah


4 SEMESTER BERLALU

4 SEMESTER telah selesai dilalui, yang pasti banyak kenangan yang tidak akan dilupakan DAN yang penting adalah pengalaman yang diperolehi untuk persiapan menghadapi Praktikal nanti. Berbaki 2 semester lagi, Aku tidak tahu apakah percaturan seterusnya... Adakah menurun, mendatar atau menaik... Semuanya tidak dapat dijawab sekarang. Hanya bersedia untuk melalui langkah langkah seterusnya... Dunia Cikgu bukan mudah..

Rabu, 25 Julai 2012

IKAN PARI BAKAR AIR ASAM BUJANG STAIL

haaa..td Sotong Sumbat.. Skrng Ikan pari plak....huhuhuuh

Menu ni simple ja.. tp aku nk mention pasal air asam ja... sebabnya aku ikut stail Sambal Kemboja yg aku belajar masa aku p Kemboja awal tahun  nie (saje nak cakap aku dh p kemboja..lalalala) ... So, aku modified sikit ja,,,,hohoho....

SOTONG SUMBAT STAIL BUJANG

Sempena Ramadhan ni.. mcm2 aku nak masak..hhaha. Al-maklum lah ini adalah Ramadhan aku di kampung halaman...hahaha. biase 2 3 hari nak raya la baru balik...hohoh.

So.. menu hari ni aku buat adalah SOTONG SUMBAT STAIL BUJANG....
menu yang kedua kat entri satu lagi naaaa....

Kalau nak cuba, boleh la yup....huhuhu

Selasa, 17 Julai 2012

RESEPI : UDANG BROKOWAN SOS TIRAM

Sejak cuti sem nie, rajin pulak aku masak...aahhaah...

Hari ni aku masak UDANG BROKOWAN SOS TIRAM (nama hentam ja...aaha)

yam yam...!!

Isnin, 16 Julai 2012

MIMPI ULAR

Sudah hampir seminggu aku stay kat rumah kakak aku di Tampoi. Lagipun sekarang cuti sem.. lepas raya bru bukak semester baru....

Semalam aku tidur di ruang tamu.. agak lena jugak sebab tidur pun dah pukul 3 pagi.... sejak2 akhir ni jadi insomnia plak.... hahaha...

Sabtu, 14 Julai 2012

NASI LEMAK ORANG BUJANG... (^__^)

Salam semua... (^__^)
Dah lama xupdate blog.... malas sangat kann..huhu... Tetiba hari ni rajin pulak sbb aku masak nasik lemak.... Dengan kepoyosannya.. aku upload la kat sini...hihihihih...... Ni resepi stail aku....hahah... Jom view (^__^)

Khamis, 28 Jun 2012

MENUNGGU KEREDHAAN

Sudah bernafas selama 23 tahun.....
Masih mencari cinta yang serasi....
Dalam rentak biase...
Aku mahu dicintai dan dikasih pada yang sudi...
Semoga Allah merestui cinta yang bakal halal ini....
Amin...

Khamis, 14 Jun 2012

SMKTPR : 4 TAHUN BERLALU

Tempat aku belajar dulu waktu zaman persekolahan betul-betul meninggalkan banyak kenangan. Sudah banyak perubahan yang dapat dilihat terutamanya pada infrastruktur sekolah yang semakin selesa.

~Banyak yang aku nak coretkan sepanjang aku balik cuti seminggu kat kampung ni, tapi cerita sekolah ni yang betul2 menarik perhatian aku~
Pagi tadi aku telah ke sekolah dengan kawan baik aku. Kebetulan dia pun sedang bercuti. Seringkas yang boleh aku ceritakan apa yang berlaku tadi. (^__^)


  1. Budak2 yang aku kenal dulu, sekarang yang masih belajar adalah yang terakhir di tingkatan 6 Rendah dan 6 Atas.
  2. Hantar buku ArtMalaysia dan SeniDiri untuk cikgu Nik Saodah, Cikgu Pendidikan Seni. Yang ni nanti aku ceritakan kisahnya.
  3. Jumpa Ustaz Syed. Ustaz yang paling paling aku sayang...ahahha. Beliau sangat baik. Tadi ustaz belanja minum..keh3 ( Ustaz suruh buat Kem untuk pelajar2 asrama )
  4. Jumpa Mama Norliza, cikgu Bahasa Melayu yang banyak tolong aku untuk subjek berkenaan. Beliau dan Cikgu Ghazali ( Cikgu Sejarah ) yang mengajar DAN membuatkan aku betul2 boleh berpuisi dan menghasilkan puisi serta berpidato. (Pidato aku dah simpan dalam lipatan kenangan)
  5. Jumpa cikgu2 tingkatan 6, berbual2 dan soalan cepu emas adalah "BILA NAK KAWIN...?".
  6. Jumpa Kaunselor, Mama Fudziah dan Ummi Azni. Menariknya, mereka suruh buat program untuk pelajar tingkatan 6. (peluang tu...hohohoh)
Gambar  kat bawah ni adalah tapak perhimpunan. Semakin selesa nampaknya...untong la budak2 panglima raja..hahaah... Parking motor tu dulunya gelanggang petanque. Tahun 2005, sekolah aku Johan Negeri, Tahun 2006 dapat tempat Ketiga Negeri...TAPI kemenangan ini, Pengetua TAK PANDANG pun...uhhuhuhu. Yang penting dapat STPM terbaik seluruh Negeri Kelantan, Kokurikulum ABAIKAN....hohoh




p/s : itu sahaja dahulu coretan....akan bersambung

Jumaat, 1 Jun 2012

Selasa, 29 Mei 2012

SEMACAM SERBA SALAH


Makin lama mengalami kehidupan, makin banyak kesangsian...
Diri aku kekadang tidak utuh menempuh perjalanan dan mentafsir kemas akan setiap pandangan. Kekadang aku merasakan aku semacam bagus TAPI aku lebih merasakan aku tidak cakna persekitaran samaada hubungan sesama rakan mahupun reaksi pada diri sendiri. Terasa makin jauh dan semacam serba salah. Semua perkara ada sahaja yang tidak kena waima perkara yang remeh. Aku tidak mampu tampil dengan cara yang seakan sempurna. Cacat cela mesti terselit pada diri yang jelas orang lain boleh lihat.

Dalam melangkah pada waktu-waktu yang pantas, aku semacam tidak mampu mengejar setiap kemajuan rakan-rakan aku. Seolah-olah aku dirundum kegagalan disebalik reaksi aku tanpa wajah kecewa dan penyesalan. Dalam hati siapa yang tahu kan? Ada masanya aku mahu mengalah, mahu melangkah pergi dari landasan yang aku lalui sekarang.. Patah balik? Tak mungkin sama sekali...!! yang pasti aku bukan lagi seperti dulu... yang punya waktu-waktu gemilang DAN disambut dengan cemerlang...

Hari ini aku luahkan kisah terpendam di hati...
Hidup sentiasa merasa gundah...
Hari esok entah hidup entah mati...
pada wajah senyuman terukir indah...

~Matt Freud~

Khamis, 10 Mei 2012

4 TANDA HIDUP TAK BERKAT



Salam, banyak sebenarnya tanda-tanda jika kehidupan kita ini tidak mendatangkan keberkatan namun sebahagian tanda-tanda dibawah ini juga jelas membayangkan kehidupan kita ini tidak mendatangkan keberkatanNYA Na’uzubillah

Tanda-tanda hidup kita tak berkat ialah :

1. Duit banyak, tapi cepat jer habis.
Tak tau duit pergi mana. Pendapatan bertambah, tapi asyik tak cukup jer. Duit banyak dihabiskan pada benda yang sia-sia. Patutnya bila duit dapat banyak, sedekah pun kena la bertambah. Tapi tak, kita jadi makin kedekut. Sedekah tak bertambah, duit tetap habis ke tempat lain.

2. Buat kerja, tak siap.
Projek ada macam-macam, idea banyak, tapi satu pun tak berjaya. Macam-macam usaha dibuat, macam-macam projek kita cuba nak lakukan, tapi semuanya tergantung. Semuanya tergendala. Satu pun tak berjaya. Kalau ada yang menjadi, tapi tak seperti yang dirancangkan.

3. Buat sesuatu, tak dapat manfaat.
Baca buku banyak, tapi ilmu satu pun tak lekat. Nasihat orang pandai, tapi diri pun tunggang langgang.

4. Masa habis dengan sia-sia.
Kononnya sibuk, tapi sebenarnya banyak masa dihabiskan dengan perkara yang sia-sia. Leka main fesbuk, leka tengok TV, leka berborak dengan kawan, leka main game, leka melepak dengan kawan-kawan. Tapi nak luang baca Quran 5 minit sehari pun tak boleh. Solat pun akhir waktu. Solat tak sampai 5 minit. Zikir langsung tak amal. Malah nak berdoa untuk diri sendiri pun malas.

Adakah anda salah seorang yang mengalami atau merasai tanda-tanda di atas?

Mari kita sama-sama muhasabah diri. Tanya pada diri, adakah kita salah seorang daripada orang yang tidak mendapat keberkatan dari Allah.

Aduh, alangkah malang dan rugi nya kalau kita gagal mendapat keberkatan dalam hidup ini. Kerana kita bukan saja akan rugi di dunia ini, malah akan bangkrap di akhirat nanti. Na’uzubillah. Sama-sama kita taubat dan mohon taufik hidayah daripada Allah ta’ala untuk memperbaiki iman dan amal kita masing-masing. Sama-sama muhasabah dan mengingati diri sendiri juga

By: Islamic Articles

Sabtu, 5 Mei 2012

PESTA KONVO : Black Mentor 6 Mei 2012

Asalam kepada semua blogger,
menjengah ke blog aku yang lama tidak dikemaskini dalam kesibukan minggu-minggu terakhir bagi semester 4 kali ini.

Dalam meneruskan kesibukan tugasan yang diberi oleh pensyarah, aku juga berusaha untuk tidak menolak pengalaman-pengalaman yang bermakna untuk masa-masa hadapan.

6 hingga 9 Mei 2012, Pesta Konvokesyen akan bermula...kehangatannya sedikit terasa biarpun gerak kerjanya akan tunggang langgang tapi hasilnya begitu memberangsangkan. Dengan waktunya seperti mencekik leher tapi masih lagi boleh bernafas tanpa bantuan oksigen pernafasan...hahaha

Kali ini dengan membawa tema 'We Love UPSI', rona merah hati yang menyerlah dicalit sedikit warna-warna pelangi menampakkan ianya satu rekaan ringkas tapi masih bermaya. Lihat sahaja pada logo yang aku cipta ini, agak susah pada awalnya kerana terikat dengan tema 'LOVE' hasil idea TNC HEPA kita, Dato' Paduka Dr. Junaidi...


Ini merupakan logo yang kedua aku hasilkan, sebelum ni pesta konvo ke-13(Klik) juga aku hasilkan...
Alhamdulillah....(^__^)

Kali ni nak coret panjang sikit.... huhuhu.. memperkenalkan Tuan Pengarah Pesta Konvo ke 14 iaitu saudara  Azlee Skandal (FB)..kenapa skandal? ha..yang tu kna tyer empunya diri la yup....hahaha. Beliau bakal praktikal pada bulan Jun nanti. Semoga dipermudahkan urusan olehNya, ye Tuan Pengarah..huhhu

Tuan Pengarah : Azlee Skandal

Kali ini aku masih lagi diberi kepercayaan untuk memegang jawatan Majlis Tertinggi walaupun aku kurang memberi sumbangan tenaga sama seperti semester lepas. Bukan apa, kesanggupan itu aku terima sekiranya Pesta Konvo berlaku pada awal sem, tapi realitinya tetap berlaku pada hujung sem. Hurmm, nasib la kan... dengan kerja studio yang memerlukan kita terperap dalam studio dari pagi sampai petang... (^__^)

 
Tag nama aku.huhuh.. kredit pada Atiqah Sya 
Sekretariat Penerbitan dan Informasi

Dan dibawah ini adalah Banner dan Backdrop pentas sepanjang Pesta Konvo berlangsung. Dan tidak lupa ucapan Tahniah kepada Senior2 yang bakal bergraduasi nanti... (^__^)

yang ni backdrop pentas, yang paling aku tak tahannya, Pekedai
boleh pulak besarkan signature nama aku kt bwh tu,,,malu seyyy....






Itu sahaja coretan kali ini, insyallah ada masa lagi, aku coretkan lagi perkembangan pesta konvo ke 14 ini pada hari-hari seterusnya.. 

Salam... (^__^)


Selasa, 1 Mei 2012

EMPAT PERKARA YANG BOLEH MEMBAWA HUBUNGAN KE ARAH PERKAHWINAN



Pada awal perkenalan, pasangan yang bercinta baru ingin mengenali hati budi pasangan masing-masing. Semakin anda mengenali dirinya, semakin anda dapat merasakan si dia pilihan yang tepat untuk menjadi pasangan hidup. Namun, dalam menjaga perhubungan yang terjalin dengan baik supaya terus kekal ke alam perkahwinan bukanlah mudah.
Semua orang ingin hubungan percintaan mereka berakhir dengan perkahwinan. Pelbagai komitmen harus dititik berat dalam memastikan hubungan anda sentiasa segar dan ceria. Untuk realisasikan impian anda, anda perlu berusaha berdasarkan empat perkara berikut

Perkara pertama : Belajar saling menghormati

Jika semasa bercinta anda tidak mampu menghormati pasangan anda, bagaimana anda hendak bahagia apabila berkahwin nanti. Kebahagiaan akan hadir apabila anda hormat apa yang pasangan anda lakukan dan dia juga hormat apa yang anda lakukan. Jika tiada perasaan hormat, masing–masing hanya tahu salahkan antara satu sama lain sahaja dan hubungan dua hala sukar tercapai.

Perkara kedua : Sentiasa memberi galakan

Apabila anda berdua saling memberi galakan, anda berdua akan lebih serasi antara satu sama lain. Jika pasangan anda selalu mematahkan semangat anda, anda perlu berfikir kembali adakah dia sesuai untuk anda. Ini kerana perkahwinan akan jadi bahagian jika anda kedua–duanya saling menyokong antara satu sama lain.

Perkara ketiga : Percaya pada pasangan

Jika tiada kepercayaan, ikatan pasti tidak akan terjadi. Anda perlu ada kepercayaan pada pasangan anda, barulah apabila berkahwin nanti anda berdua akan bahagia.

Perkara keempat : Tidak manipulasi

Perkara terakhir yang akan membawa anda dan pasangan anda kepada perkahwinan bahagia adalah anda berdua tidak manipulasi antara satu sama lain. Maksudnya anda berdua tidak menyembunyikan kebenaran. Sikap tidak berterus terang akan hanya membawa hubungan anda ke arah kemusnahan.
Belajar juga untuk menerima pasangan dengan seadanya. Segala kekurangan dan kelebihan diterima dengan baik. Ini kerana perkahwinan adalah perkerjaan sepenuh masa dan anda akan berkongsi hidup dengan si dia.


Read more: http://www.notahati.com/empat-perkara-yang-boleh-membawa-hubungan-ke-arah-perkahwinan/#ixzz1taDgt282


~~teringin tapi zahirnya belum mampu~~ (^__^)

Ahad, 22 April 2012

PUNYA 4 IMPIAN



Berhabuk dah ke blog aku nie? hohohoh

Asalam semua.. hopefully sihat la yup... (^__^)
Petang ahad yang damai.. mungkin..huhhu,  walau bermacam perkara yang berlaku di Tanjong Malim...
entah la, tak tau nak kata apa... apa yang pasti semuanya kehendak Allah s.w.t....

Lupakan seketika...

Semester ini saya punya impian yang tinggi untuk dicapai. Semuanya akan dirancang dalam jangka masa yang panjang. Berbaki 4 Semester di Bumi Pendidikan yang bertuah ini, saya mencuba yang terbaik untuk diri saya dan rakan2 seperjuangan yang lain.

1. Menjadikan Persatuan Seni visual sebagai Persatuan yang terbaik.
2. Mencuba untuk mencapai pointer 4.0 pada semester ini memandangkan jam kredit yang teramat 
    sedikit..ahah
3. Pada semester 6 mahu mengadakan Annual Dinner besar2an luar daripada Tanjong Malim untuk batch 
    aku.
4. Mahu membuat misi kemasyarakatan di Kemboja pada Sem 8....

Dengan nawaitu yang baik ini, Doakan aku supaya mampu melaksanakannya...amin

Ahad, 15 April 2012

ANAK SAUDARA YANG NAKAL (^__^)


Ni anak saudara sulung aku, dah besar dah budak ngade2 yang aku sayang nie...ahaahah. Kalau korang ade bace post2 terdahulu. Inilah orangnye,,, bulan 5 ni cukup umurnya 3tahun... DAN baru je dapat anak saudara yang kedua. pompuan jugak... t tunggu post yang seterusnya.. terima kasih sbb sudi view my video (^__^)

Rabu, 4 April 2012

ADAB BERSAHABAT...


Seorang sahabat mestilah menjaga adab-adab terhadap sahabatnya, iaitu :

1. Mengutamakan sahabat dengan harta bendanya. Jikalau ia tidak kuasa berbuat demikian maka sekurangnya hendaklah ia memberikan kepada sahabatnya apa-apa yang lebih dari hajat dirinya.

2. Menolong sahabat dengan diri pada segala hajatnya dengan cara bersegera, sebelum brkehendak sahabatnya bahawa ia meminta tolong akan dia.

3. Menyembunyikan rahsia sahabatnya.

4. Menutup keaiban sahabatnya.

5. Berdiam daripada menyampaikan perkata orang lain yang mencela sahabatnya.

6. Menyampaikan segala perkataan orang lain yang memuji akan sahabatnya.

7. Mendengarkan dengan baik akan perkataan sahabat ketika ia bercakap-cakap.

8. Meninggalkan berbantah dengan sahabatnya.

9. Memanggil sahabatnya dengan nama yang terlebih disukainya.

10. Memuji sahabatnya dengan apa yang diketahui daripada kebaikannya.

11. Berterima kasih kepada sahabatnya atas sebarang kebaikannya.

12. Menegahkan orang lain apabila ia mahu mengumpat sahabatnya seperti ia membela dirinya sendiri.

13. Memberi nasihat dengan cara yang lemah lembut dan bahasa yang halus apabila ia berkehendak menasihati sahabatnya.

14. Memaafkan daripada sebarang kesilapan dan kesalahan sahabatnya, maka janganlah ia mencelanya.

15. Mendoakan sahabatnya apabila ia duduk bersendirian, ketika sahabatnya itu masih hidup atau pun setelah ia mati.

16. Mengekalkan kecintaan terhadap keluarga sahabat selepas daripada kematian sahabatnya.

17. Jangan suka memberatkan sahabatnya dengan bebanan dan tanggungjawab, bahkan hendak ia meringankan daripadanya supaya ia sentiasa senang hati kepadanya.

18. Menyatakan rasa kesukaan dengan segala yang menyukakan hati sahabatnya dan juga menyatakan rasa kesusahan pada segala yang menyusahkan hati sahabatnya.

19. Menyamakan antara hakikat kecintaan yang wujud di dalam hati dengan apa yang nampak di luar, maka dengan itu barulah kecintaan itu dianggap benar.

20. Memulakan memberi salam ketika ia menemui sahabatnya.

21. Meluaskan tempat duduk kepada sahabatnya ketika ia masuk ke dalam majlis dan hendaklah ia berpindah daripada tempat duduknya itu ke tempat yang lain ketika ia tidak dapat berbuat demikian.

22. Hendaklah ia bangkit menghantar sahabatnya itu ( sehingga sampai ke pintu rumahnya ) ketika ia keluar dari rumahnya.

23. Hendaklah ia berdiam ketika sahabatnya bercakap-cakap sehingga ia selesai daripada percakapannya dan janganlah ia suka mencelah ketika sahabatnya sedang barcakap-cakap.

Ringkas kata, hendaklah seorang sahabat itu bermuamalah atau bergaul dengan sahabatnya seperti cara yang ia sukai orang lain bermuamalah dengannya. Maka sesiapa yang tidak mencintai untuk sahabatnya akan sesuatu yang ia cintai bagi dirinya sendiri, maka persahabatan masih tidak ikhlas dan masih mempunyai anasir-anasir munafik dan persahabatan itu akan membawa kepada kebinasaan di dunia dan di akhirat. Maka inilah adab-adab yang mesti engkau jaga pada hak saudaramu yang engkau jadi sahabat akan dia.

Isnin, 2 April 2012

SELAGI LANGIT MASIH BIRU #1 : AKU DAN CERITA

       
          Mata ini masih belum mahu lelap. Jemari pula teruja untuk menaip setiap luahan idea dari akal kurniaan Allah. Pada hematnya, malam ini aku lalui seperti malam-malam yang biasa. Jam tepat 1.30 minit pagi, aku berada pada katil yang tidak bercadar dengan bantal yang koyak di bahagian tepi sehingga terkeluar kapasnya. Entah la, padahal aku sendiri boleh jahit benda alah tu tapi aku sekadar lihat sahaja sejak bantal busuk aku itu mula terkoyak... (^__^)

          Sesekali aku memandang facebook yang tersedia log in tu. Kejap aku klik Home kejap aku klik page aku. Aku tak pasti dengan apa yang aku buat. Dalam memikirkan tugasan yang masih belum siap dan tiada langsung tindakan yang dilakukan. Bila masa yang semakin singkat dengan jadual yang tidak disusun, DAN ianya sentiasa berulang-ulang tanpa dipedulikan oleh sang pelaksana, SATU perkara takkan pernah selesai. Aku semacam tak mahu fikir lagi mengenainya.

          Semester 4 kali ini pada hematnya aku lihat sangat laju. Pejam celik, dalam sedar atau tidak sekarang sudah minggu ke 7 dan minggu hadapan cuti pertengahan sem bermula. Seminggu diperuntukkan oleh pihak universiti kepada mahasiswa untuk merehatkan minda. Kali ini peluang bercuti langsung aku tidak lepaskan. Mengulangi keriangan bersama adik-adik aku. Kali ini, memori aku melihat senyuman adik-adik aku betul-betul terimbau dalam fikiran. Mungkin ikatan saudara dan kasih sayang yang kuat membuatkan aku merasainya. Kebetulan aku mendapat mesej daripada adik lelaki aku yang ayat mesejnya simple tapi jelas terkesan.

"Abe, nanti balik, kita pergi jalan-jalan ya. Lama dah abe tak bawak chik ngan adik g jalan-jalan ataupun berkelah kat pantai..."
Dan ianya benar..!! Sudah hampir dua tahun aku tidak lakukan kebiasaan itu. Bagaimana pula pada masa depan...?

          Langkah pada kali ini, aku rasa sungguh berbeza. Rasa takut untuk menghadapi masa depan sesekali melintas difikiranku. Usiaku bukan lagi hijau muda, barangkali sudah hampir ke hijau tua umurnya. Tambahan pula sejak punya anak saudara, aku juga merasakan aku sudah punya anak sendiri... Aku tersenyum sendiri untuk menghadapi realitinya..ahahah. Sinis aku tersenyum bahawa aku sudah ada gelaran Ayah... Ayah Ngah (^__^). Sekali terimbas suara anak saudaraku yang sekarang berusia 4 tahun dan bakal dapat adik pada bulan ini jangkaanya. Nama dia Nurdania Marissa. Orangnya comel dan suka bercakap.

Ani ( nama timangan yang aku je yang panggil ) : Ayah Ngah nak pegi ane (mana) nak itot (ikut)...!!

Hahah...suaranya cukup membuatkan aku rindu mahu  berjumpa dia. (^__^).



....bersambung

Ahad, 1 April 2012

ADAKAH IANYA "APRIL FOOL"...?

Asalam blogger sekalian.

Sekarang jam 4.41 minit pagi. Aku masih tidak melelapkan mata. Baru je sampai ke Kolej...
Seharian berjalan seorang diri merayau di Kota Metropolitan.... Kamera bawak tapi mase naik komuter nak balik Tanjong Malim, baru aku bukak..haahah.

Alkisahnya...
Hari ni aku naik train baru... cantik, luas, kemas, laju....kaannnn..hu4.

Komuter SCS

Perjalanan balik ke Tanjong Malim...hurmmm ok la pada mulanya, smooth je xde masalah. TETAPI nak dipendekkan cerita, sampai je kat Stesen Sg. Buloh jam 10.30 malam, Komuter SCS ni sistemnyer terpadam....huh...!!

mamat bangla nie tetiba angkat kepala n pandang kat kamera aku siot...!!ahahh

Ingatnye kejap je.. Tapi berlanjutan sehingga jam 1pagi.. adoi.. tension siot tapi muka time tu still selamba seyy...ahahah

Pada masa tu para penumpang mula bersungut tak puas hati sebab difahamkan oleh pihak komuter, perkhidmatan ditamatkan di Sg Buloh.. laaa.. apa kejadah nak tido kat situ...Bas dah xde, kereta sapu plak tetiba kasi harga tambang BAIK PUNYER...!!

Penumpang dah mula melilau tak tau nak kemana...hhihihihi

Keadaan di Stesen Sg Buloh makin gamat bila ade penumpang yang menjerit2 ala-ala demo kat Pintu Utama UPSI (tokok tambah kasi sedap cerita,,,ahah) tak puas hati atas apa yang berlaku. Mana tidaknyer, Train baru kot.. putih bersih berkilau lagi tau... boleh plak buat hal....

Tetiba...aku terdengar perbualan budak2 mane ntah. Budak skolah  kot sbb tgok diorg pegang goodies bag "Jom Masuk U". Diorg cakap.. ni pihak Komuter nak buat APRIL FOOL ka kat semua penumpang....ahahah.. aku tergelak sesorang...ahahah. Boleh pulak difikir budak2 nie.... (^__^)


Komuter SCS kosong, lampu terpadam dan pintu terbukak...

Sekali aku tgok pegawai2 Komuter kt Sg Buloh hampir semua kena marah, kutuk2 oleh penumpang sampai aku tgok diorg pun macm blur2 tak tau nk buat apa. Pastu, boleh pulak semua train tu di jadikan Train Hibrid dan ditarik ke KL Sentral untuk ambil penumpang dan patah balik ke Sg. Buloh..... Alkisahnya... Sejuk siot duduk kat stesen tu...huk3. Nasib baik aku bawak sweater...

Macam2 ulasan aku dengar dari para penumpang. Itu ini begitu begini, kononnya hebat merancang la katakan..ahaha. Tapi persoalannya, nak salahkan siapa? Komuter SCS yang baru beroperasi boleh mengalami kegagalan sistem. Katanya ada kabel laluan yang meletup, entah ya entah tidak.... Tapi para pegawai still berusaha supaya semua penumpang dapat meneruskan perjalanan walaupun tersangat lewat..!!    


Terima kasih Pegawai KTM Komuter

Aku setting kamera cam gampang...ahhaha..
Masa ni pegawai Komuter sedang menyambung kepala Train untuk dijadikan Train Hybrid...

p/s : Si batu api ni memang nak kena lempang, orang cakap sabar..dia nya ada je nak suh orang lain panas hati...shiall.. kan sebutkan nanti jadi isu perkauman pulak...huk3. Peace No War... (^__^)

Penat kakiku berjalan membawa aku melihat Kotaraya...
Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails