Sabtu, 25 September 2010

Penat tp Redha



Perjalanan hidup kita sememangnya tidak pernah terlepas daripada menerima pelbagai ujian daripada Allah S.W.T...

Kadang kala kita gembira teramat sehingga kita lupa wajaran kita yang sebenar, Ambo adakalanya penat dengan semua yang dihadapi tetapi jika difikirkan semula, ada sebab mengapa semuanya berlaku.

Ketentuan illahi terlalu banyak hikmahnya. Ambo bersyukur dengan apa yang berlaku kepada ambo, sekurang-kurangnya ambo sedar yang betapa diri ambo xboleh selalu dalam keadaan selesa... syukran..

Dalam kite mghadapi tekanan, Allah berikan kite sedikit kelapangan y membuatkan kita seolah2 bernafas sedalam-dalamnya dgn keadaan tenang,,, ALLahuakbar,,,!!




Khamis, 23 September 2010

Tuanku Faris guna gelaran Sultan Muhammad Ke-V


23SEP


Sultan Kelantan, Tuanku Muhammad Faris Petra berkenan untuk menggunakan gelaran Sultan Muhammad Kelima untuk penggunaan rasmi Istana dan kerajaan negeri bagi menggantikan nama baginda.

Pengelola Istana DiRaja Kelantan Datuk Abdul Halim Hamad berkata penggunaan gelaran itu berkuatkuasa sejak pemashyuran Al-Sultan sebagai Sultan Kelantan pada 13 September lalu.

"Al-Sultan Kelantan telah mengampuni perkenan menggunakan gelaran itu dan ia akan menjadi nama rasmi bagi gelaran Baginda untuk sebarang majlis dan gelaran yang harus dipakai oleh pihak media bagi mengelakkan penggunaan nama yang pelbagai," katanya kepada pemberita di Kota Bharu hari ini.

Beliau berkata baginda berkenan untuk menggunakan nama itu atas kehendak sendiri dan untuk mendapatkan berkat kerana nama Sultan Muhammad telah digunakan oleh keturunan baginda sejak dahulu lagi.

Katanya penggunaan gelaran Sultan Muhammad I bermula pada 1800 hingga 1835 oleh Sultan Kelantan pada ketika itu dengan nama asal baginda ialah Long Muhammad dan merupakan putera sulung kepada baginda Long Yunus yang memerintah Kelantan sejak 1765 hingga 1795.

Abdul Halim berkata baginda Long Senik Long Tan menggunakan gelaran Sultan Muhammad Kedua (Sultan Muhammad Mulut Merah) pada 1836 hingga 1886.

Katanya, baginda Long Kundor iaitu putera sulung kepada Sultan Ahmad menggunakan gelaran Sultan Muhammad Ketiga sejak 1890 hingga 1891.

Beliau berkata gelaran Sultan Muhammad Keempat telah digunakan oleh baginda Tuan Long Senik yang memerintah Kelantan pada 1900 sehingga 1920.

"Kita akan memaklumkan kepada seluruh jabatan kerajaan negeri penggunaan nama Al-Sultan dan ianya telah diwartakan untuk kegunaan rasmi," katanya.

Sementara itu, mengenai pemashyuran baginda yang berdepan dengan petisyen bekas Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra, beliau berkata Al-Sultan Kelantan tetap menjalankan tugas baginda sebagai ketua negeri seperti biasa.

"Kita telah merujuk perkara pemasyhuran itu kepada pakar undang-undang kita termasuk Setiausaha Majlis Perajaan Negeri. Kita akan memberi respons terhadap petisyen itu mengikut prosedur mahkamah.

"Ini bukanlah kali pertama dan kita yakin Setiausaha Majlis Perajaan Negeri akan memberikan penjelasan. Namun tugas dan aktiviti baginda berjalan seperti biasa," katanya mengulas petisyen yang difailkan di pejabat pendaftar Mahkamah Persekutuan di Putrajaya 20 Sept lalu bagi mendapatkan pengisytiharan mahkamah berkenaan bahawa pemasyhuran anakanda sulung baginda, Tuanku Muhammad Faris Petra sebagai sultan baru, tidak mengikut perlembagaan.

Tuanku Muhammad Faris Petra telah dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan yang baru oleh Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Istana Balai Besar, di Kota Bharu pada 13 September lalu.

Berhubung laporan polis yang dibuat Istana Kelantan semalam berhubung beberapa salinan dokumen palsu berkaitan pengurniaan darjah kebesaran negeri oleh pihak tidak bertanggungjawab, Abdul Halim berkata pihak terbabit telah memalsukan namanya dan tandatangannya untuk menipu mangsa kononnya mereka mempunyai hubungan dengan saya untuk mendapatkan darjah tertentu daripada Istana Kelantan, sedangkan ia tidak benar sama sekali.

"Saya tidak pernah berbuat demikian dan tidak mempunyai kuasa untuk mengurniakan darjah," katanya.

- Bernama

Ahad, 19 September 2010

Kiblatku Berlandaskan Kebenaran


Siapa sangka aku masih disini

Masih mencari sinar hakiki

Mengenal erti berdikari

Melarikan diri dari alam fantasi

Yang aku sendiri ciptai

Untuk mengejar alam realiti,


Tanpa disedari

Aku hanyut dibuai mimpi

Entah bila akan terhenti

Tapi tetap aku masih berdiri

Mengharap rahmat dari Illahi,


Peganglah aku kawan

Supaya tidak dilarikan

Oleh hitam yang penuh kedurjanaan

Tegurlah aku kawan

Dikala aku sendirian

Iringi aku ke jalan kenyataan

Bimbinglah aku kawan

Agar tidak ditelan

Oleh masa silam penuh kepahitan

Sedarkanlah aku kawan

Dari lena keindahan yang penuh kepalsuan

Tipu daya syaitan yang direjam,

Hamparkan aku sejadah keimanan

Supaya kiblatku berlandaskan kebenaran,


Saat senja menghilang

Aku masih lagi disini

Tanpa ada perkhabaran,


Ya Rabbi dengarlah doaku Ya Rabbi

Hadirlah dalam kehidupan kematianku

Aku memohon

Ampunilah aku

Maafkan aku

Aku bersujud

Aku berdoa pada-Mu Tuhan

Berikan aku pilihan dan peluang

Agar aku menjadi umat Muhammad

Yang penuh keberkatan dan kebahagiaan

Cetusan Akal,

Wan Mohd Razuha Wan Md Zuhaidi

chematzaidi@ymail.com

::20080425::Friday::1814::

Sabtu, 18 September 2010

Universiti Pendidikan Sultan Idris - Program Kebudayaan 1 Malaysia 1 UPSI

poster_1malaysia_1upsi
*Klik imej untuk paparan lebih jelas

Adalah dimaklumkan, Exco Kesenian dan Kebudayaan, Unit Kediaman Luar Kampus (UKLK) dengan kerjasama kolej-kolej kediaman UPSI akan mengadakan program Kebudayaan 1 Malaysia 1 UPSI seperti butiran berikut :

    • Tarikh
    • :
    • Aktiviti
    • 24 September 2010
    • :
    • Pertandingan Permainan Tradisional
      2.30 petang, Foyer Bangunan Canselori
      Pertandingan Tarian Tradisional
      8.00 malam, Panggung Budaya
    • 25 September 2010
    • :
    • Pertandingan Nyanyian Tradisional
      2.30 petang, Panggung Budaya
      Pertandingan Dikir Barat
      8.00 malam, Panggung Budaya
    • 26 September 2010
    • :
    • Pertandingan Nasyid
      9.00 pagi, Panggung Budaya

      Masuk adalah percuma. Semua warga UPSI adalah dijemput hadir memeriahkan program

      Jumaat, 10 September 2010

      Malam Raya di Wakaf Che Yeh

      Salam kepada semua,,
      Telebih dahulu ambo,, ingin mengucapkan Salam Aidilfitri kepada sahbt2 muslim sekalian y follow blog ambo,, terima kasih kerana sudi menerima kehadiran blog ambo dalam dunia siber ini,,,hu3



      untuk post kali ni,,ambo telah ke Wakaf Che Yeh untuk membeli belah kat cna,,,, memg meriah,, bingit, sesak, dan pening,,,haahhahah.
      Pelbagai situasi, cerita, ceritera dan macam2 lagi,,hahaha. Ambo ke sana dengan moto je bg mengelakkan diri terperangkap dengan kesesakan lalulintas,,,hi3. ambo pergi ke sana dalam jam 10 malam. masih meriah,,n dapat lihat gelagat penjual yang xhabis2 menjerit,,hahah,,, nak habiskan stok konon,,,, tapi memng best...

      jom,,snap2 perjalann ambo ke sana,,,hi3

      baru je sampai terus snap,,keh3,, nasib baek xguna flash,,ha3


      kek, biskut murah2 bang,,,!! haaah,, ayat peniagakan,,,,


      mase nie ok lagi dlm jam 10 setgah malam,,,relax je laluan,,ha5


      nie kawan aku,, Cikgu Azwan,,, dye tmankn aku p sana ngan Cikgu Eri,,,


      test baju derr,,tp saiz kecik,,hu3


      snap je,,blinyer tak pon,,hi3,,mmg murah,, ikutkn hati nk bli je,,tp bajet wei,,hahah


      pengunjung pon da makin ramai,,,


      laluan plak makin sesak,,hahaha,,,tp biase la kan,, musim perayaan
      mcm nie slalu la busy,,hu3

      aku da bekenan dgn yang nie,,,hi3,,,


      test la dulu,,hahah,, tepi tu Cikgu Eri,, juri komen,,ahahahha
      menarik ke tak,,,?biase je,,,keh3


      saje nak snap,,tp time aku snap kerongsang nie,, pak Cik penjual tu ingat
      aku nk curi,,, bangang betol la,,,
      dye tgok aku mcm nk blasah org,,hahahaha,, aku trus blah,,,


      dah blah tu,, Cikgu Eri penat lak berjalan,,, singgah jap bli air,,,hu3
      aku tumpng skaki,,,,sejuk rasenyer anak tekak,,,


      yam-yam,,, tp da kenyang,,,,


      aku trus snap2 di setiap lokais y aku rase best,,ahah,,
      sambil tu aku cari gak Sandal utk Abah aku,,,
      jumpe jgak,,haha,, aku bli sama ngan abah aku,,,hi3


      da bis jalan2 kat Wakaf Che Yeh,, Cikgu Wan balik dulu sebab ada hal kt umah,,, so aku round2 dlu ngan cikgu eri sblom balik,,,hi3

      --------------------------------------------------------------------------------------
      SINGGAH KAT KOPITIAM DI TENDONG

      da penat bawak moto,, singgah la dulu kat kedai,,minum2,,hi3,,,

      last ramadhan bru makan colek kerang,,,,hahhaha


      Ambo mmg tau,,cikgu Eri da xsabar tu,,ahahahha,,lex luh,,hi3


      Laici Susu,, my favourite,,,,best,,!!


      jom makan,,,hahaha,,sedap jgak,,,, simple + easy = delicious,,,,yam2


      gambar yang las nie, tatapan khas untuk korang yang
      view blog ambo,,,hahhahahaha


      *p/s : sronok gak p jlan2 mase mlm rayer,,, jalan xde la jem sgt,,, biase2 je,,,hu3

      Isnin, 6 September 2010

      30 Perkara Perempuan x Sempat Bgtau Lelaki

      Patut tahu,,

      by Cik Mas Mona on Sunday, August 29, 2010 at 12:06am
      1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

      2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

      3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

      4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

      5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

      6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

      7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diriwanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akanlakukan apa saja.

      8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

      9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

      10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

      11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

      12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

      13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

      14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

      15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

      16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

      17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!

      18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

      19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

      20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

      21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

      22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

      23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

      24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

      25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

      26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

      27. Senjata wanita adalah airmata!!

      28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

      29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...

      30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.
      Terdapat ralat dalam alat ini
      Related Posts with Thumbnails