Selasa, 29 Mei 2012

SEMACAM SERBA SALAH


Makin lama mengalami kehidupan, makin banyak kesangsian...
Diri aku kekadang tidak utuh menempuh perjalanan dan mentafsir kemas akan setiap pandangan. Kekadang aku merasakan aku semacam bagus TAPI aku lebih merasakan aku tidak cakna persekitaran samaada hubungan sesama rakan mahupun reaksi pada diri sendiri. Terasa makin jauh dan semacam serba salah. Semua perkara ada sahaja yang tidak kena waima perkara yang remeh. Aku tidak mampu tampil dengan cara yang seakan sempurna. Cacat cela mesti terselit pada diri yang jelas orang lain boleh lihat.

Dalam melangkah pada waktu-waktu yang pantas, aku semacam tidak mampu mengejar setiap kemajuan rakan-rakan aku. Seolah-olah aku dirundum kegagalan disebalik reaksi aku tanpa wajah kecewa dan penyesalan. Dalam hati siapa yang tahu kan? Ada masanya aku mahu mengalah, mahu melangkah pergi dari landasan yang aku lalui sekarang.. Patah balik? Tak mungkin sama sekali...!! yang pasti aku bukan lagi seperti dulu... yang punya waktu-waktu gemilang DAN disambut dengan cemerlang...

Hari ini aku luahkan kisah terpendam di hati...
Hidup sentiasa merasa gundah...
Hari esok entah hidup entah mati...
pada wajah senyuman terukir indah...

~Matt Freud~

Khamis, 10 Mei 2012

4 TANDA HIDUP TAK BERKAT



Salam, banyak sebenarnya tanda-tanda jika kehidupan kita ini tidak mendatangkan keberkatan namun sebahagian tanda-tanda dibawah ini juga jelas membayangkan kehidupan kita ini tidak mendatangkan keberkatanNYA Na’uzubillah

Tanda-tanda hidup kita tak berkat ialah :

1. Duit banyak, tapi cepat jer habis.
Tak tau duit pergi mana. Pendapatan bertambah, tapi asyik tak cukup jer. Duit banyak dihabiskan pada benda yang sia-sia. Patutnya bila duit dapat banyak, sedekah pun kena la bertambah. Tapi tak, kita jadi makin kedekut. Sedekah tak bertambah, duit tetap habis ke tempat lain.

2. Buat kerja, tak siap.
Projek ada macam-macam, idea banyak, tapi satu pun tak berjaya. Macam-macam usaha dibuat, macam-macam projek kita cuba nak lakukan, tapi semuanya tergantung. Semuanya tergendala. Satu pun tak berjaya. Kalau ada yang menjadi, tapi tak seperti yang dirancangkan.

3. Buat sesuatu, tak dapat manfaat.
Baca buku banyak, tapi ilmu satu pun tak lekat. Nasihat orang pandai, tapi diri pun tunggang langgang.

4. Masa habis dengan sia-sia.
Kononnya sibuk, tapi sebenarnya banyak masa dihabiskan dengan perkara yang sia-sia. Leka main fesbuk, leka tengok TV, leka berborak dengan kawan, leka main game, leka melepak dengan kawan-kawan. Tapi nak luang baca Quran 5 minit sehari pun tak boleh. Solat pun akhir waktu. Solat tak sampai 5 minit. Zikir langsung tak amal. Malah nak berdoa untuk diri sendiri pun malas.

Adakah anda salah seorang yang mengalami atau merasai tanda-tanda di atas?

Mari kita sama-sama muhasabah diri. Tanya pada diri, adakah kita salah seorang daripada orang yang tidak mendapat keberkatan dari Allah.

Aduh, alangkah malang dan rugi nya kalau kita gagal mendapat keberkatan dalam hidup ini. Kerana kita bukan saja akan rugi di dunia ini, malah akan bangkrap di akhirat nanti. Na’uzubillah. Sama-sama kita taubat dan mohon taufik hidayah daripada Allah ta’ala untuk memperbaiki iman dan amal kita masing-masing. Sama-sama muhasabah dan mengingati diri sendiri juga

By: Islamic Articles

Sabtu, 5 Mei 2012

PESTA KONVO : Black Mentor 6 Mei 2012

Asalam kepada semua blogger,
menjengah ke blog aku yang lama tidak dikemaskini dalam kesibukan minggu-minggu terakhir bagi semester 4 kali ini.

Dalam meneruskan kesibukan tugasan yang diberi oleh pensyarah, aku juga berusaha untuk tidak menolak pengalaman-pengalaman yang bermakna untuk masa-masa hadapan.

6 hingga 9 Mei 2012, Pesta Konvokesyen akan bermula...kehangatannya sedikit terasa biarpun gerak kerjanya akan tunggang langgang tapi hasilnya begitu memberangsangkan. Dengan waktunya seperti mencekik leher tapi masih lagi boleh bernafas tanpa bantuan oksigen pernafasan...hahaha

Kali ini dengan membawa tema 'We Love UPSI', rona merah hati yang menyerlah dicalit sedikit warna-warna pelangi menampakkan ianya satu rekaan ringkas tapi masih bermaya. Lihat sahaja pada logo yang aku cipta ini, agak susah pada awalnya kerana terikat dengan tema 'LOVE' hasil idea TNC HEPA kita, Dato' Paduka Dr. Junaidi...


Ini merupakan logo yang kedua aku hasilkan, sebelum ni pesta konvo ke-13(Klik) juga aku hasilkan...
Alhamdulillah....(^__^)

Kali ni nak coret panjang sikit.... huhuhu.. memperkenalkan Tuan Pengarah Pesta Konvo ke 14 iaitu saudara  Azlee Skandal (FB)..kenapa skandal? ha..yang tu kna tyer empunya diri la yup....hahaha. Beliau bakal praktikal pada bulan Jun nanti. Semoga dipermudahkan urusan olehNya, ye Tuan Pengarah..huhhu

Tuan Pengarah : Azlee Skandal

Kali ini aku masih lagi diberi kepercayaan untuk memegang jawatan Majlis Tertinggi walaupun aku kurang memberi sumbangan tenaga sama seperti semester lepas. Bukan apa, kesanggupan itu aku terima sekiranya Pesta Konvo berlaku pada awal sem, tapi realitinya tetap berlaku pada hujung sem. Hurmm, nasib la kan... dengan kerja studio yang memerlukan kita terperap dalam studio dari pagi sampai petang... (^__^)

 
Tag nama aku.huhuh.. kredit pada Atiqah Sya 
Sekretariat Penerbitan dan Informasi

Dan dibawah ini adalah Banner dan Backdrop pentas sepanjang Pesta Konvo berlangsung. Dan tidak lupa ucapan Tahniah kepada Senior2 yang bakal bergraduasi nanti... (^__^)

yang ni backdrop pentas, yang paling aku tak tahannya, Pekedai
boleh pulak besarkan signature nama aku kt bwh tu,,,malu seyyy....






Itu sahaja coretan kali ini, insyallah ada masa lagi, aku coretkan lagi perkembangan pesta konvo ke 14 ini pada hari-hari seterusnya.. 

Salam... (^__^)


Selasa, 1 Mei 2012

EMPAT PERKARA YANG BOLEH MEMBAWA HUBUNGAN KE ARAH PERKAHWINAN



Pada awal perkenalan, pasangan yang bercinta baru ingin mengenali hati budi pasangan masing-masing. Semakin anda mengenali dirinya, semakin anda dapat merasakan si dia pilihan yang tepat untuk menjadi pasangan hidup. Namun, dalam menjaga perhubungan yang terjalin dengan baik supaya terus kekal ke alam perkahwinan bukanlah mudah.
Semua orang ingin hubungan percintaan mereka berakhir dengan perkahwinan. Pelbagai komitmen harus dititik berat dalam memastikan hubungan anda sentiasa segar dan ceria. Untuk realisasikan impian anda, anda perlu berusaha berdasarkan empat perkara berikut

Perkara pertama : Belajar saling menghormati

Jika semasa bercinta anda tidak mampu menghormati pasangan anda, bagaimana anda hendak bahagia apabila berkahwin nanti. Kebahagiaan akan hadir apabila anda hormat apa yang pasangan anda lakukan dan dia juga hormat apa yang anda lakukan. Jika tiada perasaan hormat, masing–masing hanya tahu salahkan antara satu sama lain sahaja dan hubungan dua hala sukar tercapai.

Perkara kedua : Sentiasa memberi galakan

Apabila anda berdua saling memberi galakan, anda berdua akan lebih serasi antara satu sama lain. Jika pasangan anda selalu mematahkan semangat anda, anda perlu berfikir kembali adakah dia sesuai untuk anda. Ini kerana perkahwinan akan jadi bahagian jika anda kedua–duanya saling menyokong antara satu sama lain.

Perkara ketiga : Percaya pada pasangan

Jika tiada kepercayaan, ikatan pasti tidak akan terjadi. Anda perlu ada kepercayaan pada pasangan anda, barulah apabila berkahwin nanti anda berdua akan bahagia.

Perkara keempat : Tidak manipulasi

Perkara terakhir yang akan membawa anda dan pasangan anda kepada perkahwinan bahagia adalah anda berdua tidak manipulasi antara satu sama lain. Maksudnya anda berdua tidak menyembunyikan kebenaran. Sikap tidak berterus terang akan hanya membawa hubungan anda ke arah kemusnahan.
Belajar juga untuk menerima pasangan dengan seadanya. Segala kekurangan dan kelebihan diterima dengan baik. Ini kerana perkahwinan adalah perkerjaan sepenuh masa dan anda akan berkongsi hidup dengan si dia.


Read more: http://www.notahati.com/empat-perkara-yang-boleh-membawa-hubungan-ke-arah-perkahwinan/#ixzz1taDgt282


~~teringin tapi zahirnya belum mampu~~ (^__^)
Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails