Rabu, 14 Mac 2012

SEKEJAP TIUPAN ITU...

 السَّلاَمُ   عَلَيْكُمْ  sahabat blogger... (^__^)


Sekarang ni blogging bukanlah satu kemestian lagi...ahahaha. Sibuk memanjang je, kekadang bukan sibuk pun tapi terkedu tak tahu nak buat apa... Apakah korang pernah berperasaan sedemikian....? haahaha. Lama meninggalkan dunia blog yang satu masa dulu merupakan satu hobi yang sungguh cemerlang...ahahh. Sekarang ni senyap seketika bila waktu dan masa membuatkan hati merasa kesangsian dalam setiap perkara. 


Kehidupan manusia bilamana semakin dewasa, perjalanannya semakin mencabar. Antara dunia dan akhirat semuanya terikat. Apabila sampai satu tahap, semuanya akan berhenti. Subhanallah... itulah sebaik2 kejadian yang diatur oleh Allah S.W.T kepada kita. Pernahkah kita terfikir, kenapa aku dilahirkan? Pada masa kehidupan kita susah sudah pasti kita akan memikirnya kerana ketidaksanggupan kita untuk menerimanya dengan redha. Tapi bagaimana pula bilamana kita dalam keadaan yang sempurna kekayaan dan kesenangan? Sudah pasti tidak timbul persoalan kenapa aku dilahirkan di dunia ini bukan?


Ada antara kita yang mengeluh dan merintih mencari di manakah Allah SWT ketika mereka sedang dilanda kesusahan dalam kehidupan.  Mereka seolah-olah mempersoalkan Qada dan Qadar (ketentuan) dari Allah SWT terhadap segala yang berlaku di muka bumi ini. 
Ramai manusia yang hanya "nampak" serta mencari Tuhan apabila dilanda kesusahan dan seperti melupakanNya apabila berada dalam nikmat dan kekayaan.  Ada yang miskin tetapi tidak redha dengan ketentuan Allah SWT ada juga yang kaya tetapi kufur nikmat.

Alhamdulilah... pada pengalaman saya, walaupun belum sepenuhnya menjadi umat Islam yang terbaik, namun saya dapat merasai kehadiran Allah SWT di kala saya sedang dalam kesusahan dan keperitan hidup di dunia yang fana ini.  Di kala semangat saya untuk hidup hampir punah, Dialah yang kembali "meniupkan" kebangkitan kekuatan dalam jiwa dan qalbu.  Allah SWT sudahpun membuktikan kekuasaanNya pada setiap ciptaanNya dan juga setiap ciptaan manusia.....

Di saat saya sudah tidak berdaya untuk meneruskan kehidupan ini, Allah SWT "menghantar" seorang dua manusia untuk berada di sisi saya tika saya memerlukan teman untuk berbicara dalam mencari sisa-sisa semangat bagi bekalan meneruskan kehidupan ini. 

Suka saya berkongsi dua perkara (ayat) berikut yang saya jumpa ketika mencari jawapan terhadap dugaan yang menimpa saya :

1) Apabila bangun dari tidur, tanya kepada diri sendiri :-

"kenapa Allah SWT masih hidupkan aku pada hari ini?"

Jawapan yang dicadangkan oleh Imam Al Ghazali ialah :

"kerana dosa aku terlalu banyak.  Allah SWT masih izinkan dan berikan aku masa untuk aku bertaubat....."


2) Allah SWT telah memberitahu melalui firmanNya dalam Surah Al Baqarah, ayat 155 hingga 156 yang bermaksud :

"Demi sesungguhnya kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan dengan merasai kelaparan dan dengan berlakunya kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman.....

Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar, iaitu orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata : sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali....."

Subhanallah.... saya masih memerlukan kekuatan dan semangat dalam menjadi hamba Mu Ya Allah....


4 ulasan:

  1. :) terima kasih,, perymgtan utk sy juga..

    BalasPadam
    Balasan
    1. semoga kita dipermudahkan urusan pada masa2 y kian mendatang... (^__^)

      Padam
  2. "kerana dosa aku terlalu banyak. Allah SWT masih izinkan dan berikan aku masa untuk aku bertaubat....."

    nice~
    renungan bersama ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya bro... kite sedar akan perkara itu,,, cumanya niat kita tu bagaimana... mahu ataupun tidak.... (^_^)

      Padam

Related Posts with Thumbnails