Quotation = sebut harga
Delivery order (D.O.) = pesanan penghantaran
Invoice = invois/bil
Receipt = resit
Bagaiamana berurusan dengan 4 dokumen ini?
Pada kebiasaannya anda menjurus untuk menggunakannya jika
berurusan dengan syarikat atau organisasi, pesanan produk secara pukal,
institusi (pengalaman) atau kerajaan. Mereka biasanya memerlukan
dokumen-dokumen ini sebagai rujukan dan simpanan arkib syarikat untuk tujuan
audit.
Perlukah daftar syarikat?
YA. Ini adalah kemestian. Pengalaman berurusan beberapa kali
dengan institusi, organisasi dan syarikat, majoriti memilih untuk membuat
pembayaran melalui cek. Dan cek ini tidak boleh dikeluarkan kepada orang
perseorangan tetapi atas nama syarikat (anda).
Berapa lama masa diambil untuk proses jual beli menggunakan
‘delivery order’ (D.O.) ini?
Bergantung kepada kerjasama kedua-dua pihak (pelanggan dan
anda). Jika masing-masing pantas menerima dan membalas semula dokumen-dokumen
ini, maka prosesnya lebih pantas.
Biasanya proses mengambil masa agak lama pada urusan.
Membekalkan produk (supply product) dan
Proses ‘clear’ kan cek.
Paling lama pernah kami uruskan tidak mengambil masa lebih
daripada 1 bulan. Dan boleh sahaja lebih dari itu. Biasanya jika ia melibatkan
pembekalan kepada kerajaan etc.
Tetapi tidak perlu risau kerana rata-rata organisasi dan
institusi tertakluk kepada Piagam Pelanggan mereka di mana mereka akan
memastikan segala urusan tidak akan mengambil masa lebih daripada 14 hari.
Prosedur berurus niaga menggunakan Quotation, Delivery
Order, Invoice dan Receipt.
Jadi tanpa buang masa, pastinya anda inginkan perincian pada
topik ini bukan? Anda bijak. Berurus niaga menggunakan Delivery Order memang
memiliki prosedur yang khusus. Jadi pastikan anda mengikut setiap langkah dan
beri perhatian kepada perincian-perincian yang diperlukan pada setiap dokumen.
Penafian: Informasi yang
dibekalkan adalah 90% berdasarkan pengalaman kami berurusan menggunakan cara
yang sama dan 10% berdasarkan fakta. Ia mungkin berbeza mengikut corak
perniagaan anda dan permintaan pelanggan anda.
1. Hantar QUOTATION kepada pelanggan.
Menghantar quotation boleh boleh berlaku dalam beberapa
situasi. samada.
Pelanggan meminta anda menghantar sebut harga tentang
sesuatu perkara yang diperlukan.
Anda melihat tawaran ‘tender’ pembekalan sesuatu perkara
(servis atau produk fizikal).
Dan anda boleh menghantar melalui beberapa cara. Bergantung
kepada kaedah yang ditetapkan oleh pelanggan.
Pelanggan datang ke kios perniagaan anda.
Menghantar terus ‘by-hand’ kepada pelanggan.
Anda menghantar senarai sebut harga kepada emel pelanggan
(jika dibekalkan).
Oleh kerana anda boleh menghantarnya melalui emel, ini
bermakna di dalam quotation.
Tidak memerlukan tandatangan anda.
Tidak memerlukan cop syarikat.
Hanya perlu memiliki butiran lengkap syarikat seperti nama,
alamat dan nombor pendaftaran syarikat.
Menyatakan dengan jelas tawaran produk, harga per unit,
kuantiti yang dikehendaki pelanggan dan jumlah keseluruhan.
2. Pelanggan menerima QUOTATION anda.
Selain anda, mungkin terdapat 10 atau 20 syarikat lain yang
juga memberikan senarai sebut harga (quotation) mereka kepada pelanggan yang
sama.
Maka, jika pelanggan menemui anda kembali atau membalas emel
atau menghubungi anda bermakna anda dipilih untuk membekalkan produk yang
mereka kehendaki. Ini dituruti dengan proses berikut.
3. Pelanggan menghantar DELIVERY ORDER kepad anda.
Pelanggan akan menghantar pesanan penghantaran (delivery
order / D.O.) kepada anda. Merujuk DO daripada organisasi, mereka memiliki
format dan dokumen penting yang dikepilkan bersama.
Kepala surat syarikat / organisasi dan kenyataan berkenaan
pesanan produk/servis yang dibekalkan oleh anda.
Beserta kepilan 2 salinan Deliver Order dalam dua warna
berbeza.
Kepilan 1 (warna kuning) adalah asal dan mesti diserahkan
semula kepada pelanggan.
Kepilan 2 (warna pink) adalah salinan untuk simpanan anda.
Jadi sekarang anda telah terima Delivery Order bukan?
Langkah seterusnya adalah.
4. Menyediakan produk/servis yang dikehendaki pelanggan.
Sekiranya anda membekalkan produk fizikal, inilah masanya
untuk anda mendapatkan semua produk daripada pembekal dll. Lengkapkan senarai
di dalam Delivery Order daripada pelanggan anda itu.
Manakala jika anda membekalkan servis kepada pelanggan, anda
akan mula melakukannya sehingga selesai.
Selesai sahaja mana-mana urusan di atas (yang anda
bekalkan), anda boleh melangkah kepada.
5. Membekalkan produk + DELIVERY ORDER (warna kuning) +
INVOICE (bil) kepada pelanggan.
Situasi:
Anda membekalkan 10 set komputer riba kepada Syarikat Kaya Sdn Bhd.
Bagi situasi di atas, apa yang perlu anda lakukan sekarang
adalah anda akan memandu kenderaan syarikat anda ke Syarikat Kaya Sdn Bhd
dengan.
10 set komputer riba di dalam kenderaan anda.
Salinan Delivery Order (warna kuning) di dalam tangan anda.
Invoice (bil) juga dalam tangan anda.
Penting: Delivery Order (warna
kuning) iaitu salinan asal mestilah memiliki tanda tangan anda dan cop (stamp)
rasmi syarikat anda pada ruangan yang dikehendaki.
Info: Invoice (invois) adalah bil yang anda keluarkan kepada
pelanggan bagi menyatakan berapa nilai yang mereka masih belum bayar (jika mereka
ada memberikan pendahuluan) dan perlu diselesaikan.
Dan jika anda membekalkan servis kepada pelanggan, anda
hantar sahaja dua dokumen di atas – Delivery Order (warna kuning) dan Invoice.
Dan seterusnya adalah gerakan dari pelanggan pula.
6. Pelanggan menyemak produk sehingga berpuas hati.
Jangan terkejut jika ada pelanggan yang akan menyemak satu
persatu produk yang dibekalkan. Untuk kepentingan pihak pelanggan, ia adalah
sesuatu yang perlu jadi anda perlu mengikut prosedur ini. Selepas pelanggan berpuas
hati dengan produk atau hasil kerja atau servis yang anda bekalkan, maka mereka
akan.
7. Pelanggan menulis cek kepada anda.
Inilah bahagian yang saya nyatakan pada soalan awal tadi –
kepentingan memiliki syarikat. Biasanya untuk proses audit, pembayaran oleh
organisasi / institusi perlulah dilakukan dengan syarikat dan bukan nama orang
perseorangan.
Terus ‘clear’kan cek anda di bank. Jangan bertangguh! Agar
anda boleh memastikan cek tersebut tidak bermasalah. Kerana andai berlaku
situasi sebegini, ia menjadi kelebihan kepada anda untuk kembali merujuk kepada
pelanggan. Jika anda lewat, kami kurang pasti, namun berharap tidak menyebabkan
sesuatu yang tidak diingini berlaku.
8. Anda menghantar RECEIPT (resit) kepada pelanggan setelah
cek ‘clear’.
Setelah menerima pembayaran sepenuhnya di dalam akaun bank
syarikat anda, anda bolehlah menghantar resit urus niaga kepada pelanggan.
Selesai!
assalam tuan sy brtanya.. invois kita prlu msuk kn nilai pendahuluan dan baki perlu dibayar ke?
BalasPadammcmna dgn resit, prlu ke msuk kn nila pendahuluan tu atau total penuh saja..?
No DO dan invoice kena sama atau x?
BalasPadamtidak. Do disediakan apabila ingin menghantar barang kepada pelanggan. manakala invois disediakan bagi menyatakan hutang bulanan pelanggan yang perlu dibayar.
PadamSalam.. bukan ke pembeli keluarkan Pesanan Rasmi Tempatan(LPO) untuk buat pembelian dan Delivery Order(DO) tu dokumen yg disediakan oleh pembekal untuk pembeli semasa penghantaran barangan..? mohon utk kepastian..terima kasih..
BalasPadamsokong. PO dibuat setelah pemilik memilih syarikat pembekal yang layak. DO dihantar oleh syarikat kepada pemilik setelah penghantaran/servis dihantar. ia biasanya dilampirkan dengan invoice sebagai meminta bayaran terhadap kerja yang selesai.
PadamBleh bg contoh x?
BalasPadamNak tanya, DO mmg perlu tandatangan dan cop syarikat pembekal ke? atau memadai sekiranya mempunyai tandatangan penerima sahaja?
BalasPadamsalam saya nak tanya . kalau kte sbg pembekal makanan kering kerajaan macam mana nak buat DO dan invois tu ya ? adakah inv dan DO dibuat melalui EP ?? dan bagaimana nak dapatkan no inv dan DO tu ..
BalasPadam