24 Perkara asas tentang servis kereta yang orang cina suka
menipu pelanggan Melayu. Sila Click Share untuk bantu orang Melayu lain diluar
dan print untuk study supaya tidak ditipu. Sebelum baca ini link download
alamat bengkel kereta Melayu: http://bit.ly/BBCD-bengkel-kereta <-click nbsp="" p="" sini="">-click>
1. Minyak hitam. Minyak hitam yg bukan sintetik tu - setiap 5,000km atau 3
bulan whichever is earlier. Kalu yg sintetik - mungkin 7,500km atau 10,000km.
2. Minyak hitam mineral utk 5000km/3 bulan, minyak semi-sintetik utk 10,000km/6
bulan, minyak fully sintetik utk 15-20,000km/ 1 tahun. Kalau boleh elakkan beli
minyak hitam di kedai spare part cina tersebut sebab banyak minyak cap ayam
yang cina telah sediakan khas untuk tipu orang Melayu. Botol mungkin ada cap
Castrol, Shell, Petronas, Eneos dan lain-lain. Tetapi dalam tu sebenarnya
adalah minyak murah made in china. Dlm satu hari ada beribu-ribu botol minyak
hitam kosong wujud di bengkel-bengkel cina. Bos cina ini sentiasa mengarahkan
pekerja cinanya untuk mengambil botol-botol kosong ini dan refil serta bubuh
seal baru supaya dapat mengaut keuntungan dari duit orang Melayu. Elok beli
minyak di stesen minyak - confirmed genuine. Unless kalau betul2 yakin dgn
kedai spare part yg kita beli tu. Tapi apa admin boleh katakan 90% sparepart
serta bengkel cina semuanya menggunakan kaedah ini.
3. Filter - sama seperti
minyak enjin. Minyak mineral biasa - 5000km Minyak Synthetic - 7500km hingga
10000 km Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga la
filter minyak tu sekali (oil filter)
4. Spark plug - 20,000 km ikut schedule
maintenance book! Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal...benda ni
bukan critical sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode
pun dah nipis, elok tukar aje...Harga sekitar Rm20-25 untuk 4 biji...
5. Bateri
kereta - 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan...kalau kita
selalu topup airsuling tu, ianya boleh tahan sampai 2 tahun...kalau selalu lupa
topup dan selalu kering...6 bulan pun bateri boleh kong! Free maintenance
battery lain pulak ceritanya...tak payah top up air , harga lebih mahal dari
bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main hentam aje, ini kerana di Malaysia
banyak barang tipu...so , beli bateri dari jenama yg boleh dipercayai... BOSCH,
CENTURY... tapi ada juga jenama yang tak terkenal tapi elok! Bateri yang baik
biasanya lebih berat dari bateri yang kurang baik. bandingkan bateri tersebut
dalam kategori yang sama..kalau NS50 tu anda kena compare dengan NS50 dari
jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak silap aku pakai NS40 atau NS40L..begitu
la citernya!
6. Timing belt - 60,000km untuk kereta proton Wira, Saga. Waja
boleh tahan sampai 90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing
belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km
terus tukar tak kira la dia pakai apa kereta pun! Mekanik cina sengeh aje la,
buat apa tolak rezeki dari duit orang Melayu!
7. Clutch plat - Clutch plate ni
ialah perkara subjektif. Biasanya ikut pengalaman, hanya tukar bila ada simptom
"clutch slipping" berlaku sewaktu pemanduan kita. Ni perkara yang
susah nak terangkan,sebab tu mereka kata bila 100,000km baru tukar clutch!
8.
Fuel Filter - tukar aje la sekitar 40,000km sekali. Benda ni pun murah
RM15-20je. 10. Air Filter atau Filter Udara - yang ni di tukar setiap 20,000km.
Tapi pada mereka yang tukar kepada K&N type, benda ni tak payah tukar, tapi
mampu dibersihkan sudah cukup.
9. ATF - Automatic Transmission Fluid. Minyak
ni memang penting bagi yang pakai AUTO. Dalam manual dia ada sebut setiap
20,000km tukar. Tapi boleh la extend hingga 30,000km kepada mereka yang nak
jimat. Minyak ni memang penting ditukar...jangan abaikan (contohnya tak tukar
lebih dari 30,000km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox perlu perbelanjaan yg
besar. Kalau kita rajin tukar, kereta tak perlu Transmission Flush seperti yg
disyorkan oleh sesetengah bengkel. Transmission Flush boleh pergi sampai 7-9
litre. Ini membazir untuk kita, tapi bukan pada pihak cina yang bikin servis.
Caj hanya sekitar RM200++. Kalau anda selalu tukar ATF, hanya tukar biasa aje,
yang budget kurang dari RM100...ikut saiz kereta anda!
10. Gear Oil - untuk
mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda tak perlu pakai ATF, tetapi
sebaliknya pakailah Gear Oil. Benda ni boleh la tukar 60,000km sekali.
11.
Brake Fluid dan Power Steering Fluid - Kalau rajin boleh flush keluar ganti
baru setiap 60,000 km.
12. Radiator Coolant -sebotol RM8-RM15... selalunya
warna hijau! 60,000km boleh la tukar sekali!!! Kalau air radiator korang warna
clear aje. Maknanya air paip biasa aje tu! Pakai coolant, enjin lebih cepat
panas dan juga tak mudah mendidih!
13. Air-Cond Belt/ Alternator Belt -
Belt-belt ni perlu ditukar sama waktu dengan timing belt. Kalau kita terlupa
tukar sewaktu servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-con dan juga alternator mudah
dikenal pasti akan perlunya ditukar atau tidak. Ini kerana belt-belt ni
letaknya diluar dan boleh nampak. Kalau bahagian "ribs"nya dah
ada"crack-crack" yang halus...maka eloklah ditukar belt tersebut.
Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru nak ditukar belt-belt ini. Akhir
sekali, ingin admin ingatkan maintenance schedule yang ikut "km" atau
masa"3 bulan" "6 bulan" dan seterusnya ni hanya memudahkan
pengguna-pengguna kereta melakukan penyelengaraan atau dalam bahasa enggeris
lebih dikenali sebagai "preventive maintenance"
14.Maksudnya, benda
yang kita tukar tu belum tentu rosak, tapi kita dah tukar. Preventive
maintenance ni mampu mengelak dari pengguna kereta menghadapi kerosakan yang
kritikal dimasa akan datang! Tapi dalam dunia ni, mana ada yang perfect!
Preventive Maintenance Schedule ni kalau kita ikut tanpa mengetahui sedikit
sebanyak tentang fungsi atau sebab mengapa setiap alatganti tu perlu ditukar.
Ianya boleh juga menjadi suatu pembaziran bagi orang Melayu dan keuntungan bagi
orang cina.
16.Contohnya- kalau kita buta-buta ikut apa yg di syorkan oleh
pembuat alat ganti. Contohnya "shock absorber" perlu diganti setiap
20,000km, tentu kita tidak mampu mengikutnya! Jadi anda perlu ada asas ilmu
seperti yang diterang kan di atas.
17. Minyak gear manual ditukar setiap
40,000km untuk kereta baru (kurang 5 tahun), setiap 20,000km utk kereta atas 5
tahun atau apabila gear shift rasa ketat. Paling bagus utk kereta lama - bubuh
gearbox treatment. Minyak gear ATF - ditukar setiap 20,000km. Sama mcm di atas.
18. Flush? kalau dlm buku takde kata - maka tidak perlu. Air filter pun sama -
20,000km. Coolant - tukar tiap-tiap 20,000km. Nak tukar tiap-tiap 50,000km pun
boleh dgn syarat guna air suling or RO water. Timing belt - ditukar setiap
80,000km. Tapi pernah terjadi stretch sampai 110,000km(Wira 1.6xli) tanpa
masalah sebab menggunakan timing original Mitsubishi dan ia selalu inspect
timing belt keretanya. Merekah takda, gigi still elok - tak perlu tukar.
Aircond belt, altrnator belt, power steering belt - tukar semasa tukar timing
belt atau apabila nampak crack.
19. Water pump - ditukar apabila menukar timing
belt untuk kali ke-2. Let's say kita tukar timing belt setiap 80,000km, maka
apabila kita menukar timing belt utk kali kedua pada 160,000km, elok tukar
sekali water pump kerana hayatnya pun hampir tiba. Nak tukar water pump kena
bukak timing belt. So kalau buat sekali, tiada extra labor charge. Spark plug -
every 20,000km. Atau selagi plastik kat tgh tu masih putih dan tiada kesan
terbakar. So kena check spark plug. Kalau spark plug berminyak - engine dah
agak uzur dan kena overhaul sebab piston ring dah haus. Asap biru kat ekzos
jugak adalah tanda piston ring haus i.e. minyak hitam terbakar. BTW, ini bukan
service biasa. Dah kira major work jugak. Head gasket - tukar apabila minyak
leaking kat area tu. Atau sekiranya berlaku coolant loss akibat dari blown head
gasket. Buat grind valve sekali. Org panggil nie top-overhaul.
19. Biasanya top
overhaul tidak diperlukan kepada kereta bawah 7 tahun atau 200,000km. Tp ada
gak yg 7-80,000km/kurang 5 tahun dah kena top overhaul sebab suka lenjan
engine. Dok main red line manjang. Ini pun major work la jugak skit. Brake pad
- tukar bila haus atau bila rasa brake kurang mengigit. Biasanya kereta 3-4
tahun sekali. Minyak brake - pun sama. Anyway brake belakang tahan lebih lama
dari brake depan biasanya double. Bercakap tentang timing belt (juga dipanggil
cam belt kerana ia memacu camshaft), ianya berbeza antara satu pengeluar ke
pengeluar yg lain.
20. Pada asalnya, enjin pembakaran dalam menggunakan
camshaft yg di letak di dalam blok enjin. Secara standardnya pertukaran timing
belt pada setiap 100,000km ikut ketetapan pengeluar jepun. tetapi Jepun adalah
negara bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca di Malaysia lebih panas dan
mampu mempercepatkan proses wear and tear timingbelt yg dibuat dari adunan
getah, plastik dan fibre glass. Maka itu, adalah dinasihatkan pertukarannya
dibuat lebih awal iaitu antara 90,000km. Bagi alat ganti timing belt berkualiti
rendah, kita perlu menukar lebih awal, maybe 60,000km. Admin tak begitu pasti
tentang ini.
21. Sesetengah pengeluar seperti Alfa Romeo mencadangkan
pertukaran timing belt pada jarak hanya 30,000km bagi semua enjin straight 4
twin spark dan juga enjin V6 bagi model sebelum tahun 1999. Pada tahun 1996
dahulu, ada juga pemilik cina yang kerek dan cakap timing belt boleh tahan
sampai 100,000km. Tak perlu tukar pada 30,000km. Then, keta dia kena tarik
masuk sebab timing belt putus dan enjin kena overhaul. Bacaan odometer ketika
itu = 35,000km. Maka moralnya adalah kita perlu patuhi spesifikasi service dan
penyelenggaraan pengeluar. Banyak kenderaan zaman sekarang telah menggunakan
timing chain sbg ganti kepada timing belt. Ini termasuk Nissan, Honda dan
Toyota .Toyota misalannya menggunakan timing chain bagi semua kenderaan
penumpangnya iaitu :- Camry ACV30 - enjin 2AZ-FE 2000cc Corolla Altis ZZE121 -
enjin 1ZZ-FE 1600cc Vios NZE10 - enjin 1NZ-FE 1500cc
22. Model seperti CRV pada
mulanya menggunakan timing belt, tetapi untuk CRV baru generasi kedua, Honda
juga kembali memperkenalkan timing chain melalui enjin i-VTEC. ianya tidak
memerlukan pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00km lantas menjimatkan kos
dan menjaga alam sekitar. Sekiranya mekanisme rantai mengeluarkan bunyi, hanya
perlu tukar tensioner bearing dan segalanya pulih spt sedia kala.
Ini link
download alamat bengkel kereta Melayu: http://bit.ly/BBCD-bengkel-kereta
<-click antara="" bantu="" click="" dan="" dapat="" dapatkan="" diluar.="" ha="" ilmu="" jadi="" jahil="" je="" jom="" kena="" kita="" kurangnya="" lagi.="" lain="" melayu="" nak="" ni="" orang="" p="" sekurang="" share="" sini="" so="" takkan="" tengok="" terdegil="" tipu="" tolong="" untuk="" urban="" yang="" zuhud="">-click>
Tiada ulasan:
Catat Ulasan